خلاصة:
مدیریت فرآیند،رویکردی سیستماتیک و ساختاریافته است که توسط شرکتها به منظور تحلیل، بهبود و کنترل فرآیندها پذیرفته میشود.این مقاله بر شناسایی و آزمون عوامل کلیدی موفقیت که در آمدگی و موفقیت پیادهسازی مدیریت فرآیند،مؤثر میباشند،تمرکز میکند.بدین منظور،در ابتدا با مطالعه ادبیات و گزارشهای مختلف از پیادهسازی مدیریت فرآیند در سازمانها عوامل کلیدی موفقیت تعریف و شناسایی شده،سپس 31 عامل کلیدی موفقیت ابتدایی و زیرعوامل آنها با مصاحبه با مجریان و کارشناسان مدیریت فرآیند اصلاح و صحهگذاری گردیده است.بدین طریق،در این مطالعه 31 عالم کلیدی موفقیت و 46 زیرعامل،به علاوه درجه اهمیت آنها در موفقیت اقدامات و پیادهسای مدیریت فرآیند ارایه شده است.همچنین میزان اهمیت عومل کلیدی موفقیت و زیرعامل آنها در پیادهسازی مدیریت فرآیند تعیین شده و در نهایت چارچوب خودارزیابی برپایه عوامل کلیدی موفقیت و زیرعوامل آنها جهت ارزیابی و سنجش آمادگی سازمانها در پیادهسازی مدیریت فرآیند ارایه گردیده است.
Process management (PM) is a structured, systematic approach that is
adopted by firms in order to analyze, improve and control their processes.
This paper has been focused on identifying and testing the effective
critical success factors (CSFs) in the preparation and successful
implementation of process management. According that in this study by
reviewing the literature and studying various reports about
implementation of PM in organizations, critical success factors that
affecting successful implementation of PM were identified. First from
literature 13 factors and 64 sub factors were identified and then these
items were valued by PM experts' opinions, and value of importance of
factors and items were identified. Finally a framework for assessing
organizations about implementation of PM is suggested.
ملخص الجهاز:
عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت فرآیند و ارایه چهارچوبی برای ارزیابی آمادگی سازمان کامران رضایی1*،سحر تدین2،بختیار استادی3،محمد اقدسی4 (تاریخ دریافت:1387/11/9،تاریخ تصویب:1388/11/21) چکیده مدیریت فرآیند،رویکردی سیستماتیک و ساختاریافته است که توسط شرکتها به منظور تحلیل، بهبود و کنترل فرآیندها پذیرفته میشود.
همچنین میزان اهمیت عومل کلیدی موفقیت و زیرعامل آنها در پیادهسازی مدیریت فرآیند تعیین شده و در نهایت چارچوب خودارزیابی برپایه عوامل کلیدی موفقیت و زیرعوامل آنها جهت ارزیابی و سنجش آمادگی سازمانها در پیادهسازی مدیریت فرآیند ارایه گردیده است.
به منظور دستیابی به موفقیت در مدیریت فرآیند،نه تنها ضروری است که توجه به فرآیند در راس تمام فعالیتها و برنامههای سازمان قرار گیرد و سازمان برنامه و طرحی منظم را در این زمینه تدوین و تعقیب نماید،بلکه لازم میباشد که عوامل کلیدی موفقیت مدیریت فرآیند شناسایی و با یک روش و برنامه مشخص مورد ارزیابی قرار گیرند.
نمودار جریان فرآیند توسط جوران و گادفری(2000)به عنوان یک گام در اجرای مدیریت فرآیند ارایه و مهمترین هدف آن ایجاد درک بالایی در میان مالک و اعضای تیم-از اینکه فرآیند چگونه کار میکند و همچنین ابزار مقدماتی تیم برای تحلیل فرآیند به منظور اینکه آیا فرآیند نیازهای مشتری را ارضا میکند یا خیر-است[10].
جوران و گادفری(2000)، مهارت در زمینه مدیریت تغییر در تمام سازمان جهت تسهیل تغییرات را به عنوان عامل کلیدی موفقیت مورد بحث قرار داده و همچنین معتقدند،ایجاد آمادگی برای تغییر گامی در متدولوژی مدیریت فرآیند است[10].
5. ارزیابی سازمان در اجرای موفق مدیریت فرآیند عوامل کلیدی موفقیت استخراج شده میتوانند به منظور ارزیابی و سنجش آمادگی سازمانها در پیادهسازی مدیریت فرآیند مورد استفاده قرار گیرند.