خلاصة:
ویژگیهای اینترنت،بستر جدیدی را برای پژوهش در حوزه علوم اجتماعی پدید آورده است.در این میان.پژوهش کیفی از جایگاهی خاص برخوردار است.این مقاله در پی آن است که حوزه پژوهشهای اینترنتی را با رویکرد جامعهشناسانه توصیف کند؛چالشها،فرصتها و محدودیتهای پیش روی محققان را برشمارد و برخی سؤالات اساسی در خصوص پژوهش کیفی در این زمینه را طرح و بررسی نماید.به این منظور.نویسنده با بهرهگیری از مثالهای عینی به بیان تجربه و انتقال مفاهیم،در کار با شرکای پژوهشی خود میپردازد.مقاله با بحث در مورد مفهوم اینترنت آغاز میشود.سپس در سه چارچوب ابزاری، مکانی و شیوه زنگی به آن پرداخته میشود.در ادامه توانمندیها و محدودیتهای مصاحبههای متنی ملاحظه میشود.شیوه گفتوگو با شرکای پژوهشی با مثالی عملی تشریح میگردد و در مورد مسائلی چون اعتبار،شکل متن،هویت،گمنامی،پایایی،قالبپذیری و اخلاقیات در محیط اینترنت،به تفصیل بحث میشود.در نهایت،مقاله با جمعبندی موارد مطرح شده و طرح نگاهی نو به پژوهش کیفی در محیط اینترنت و نحوه ادراک ما از یکدیگر در این فضا،پایان مییابد.
ملخص الجهاز:
"ابزاری است که افراد برای وارد شدن به این فضا از آن استفاده میکنند.
نیز عجیبتر شود،کافی است برای بیشتر پیمایشها تنها بر صندلی خود بنشینی،به
از اینترنت و همچنین قابلیتهایی برای پژوهش در این حوزه شتابان به سوی رشد،من
حوزه سوم(استفاده از اینترنت بهعنوان ابزاری برای کمک به طرح پژوهش)اخیرا
این شکلکهای اینترنتی1یا عبارات زبانی ممکن است نیازهای فرد برای دانش عینی را
طریق متن ممکن است برای افرادی که تایپ سریعی دارند مناسبتر باشد،افرادی که به
آن برای گمنامی و شیوه منحصر بهفردی است که این فناوی زمان و فضا را باز-پیکربندی1
برای بحث درباره این متنها و ساختار اجتماعی بنا شده بهعنوان یک واقعیت،تأثیر گذاشته
اینترنت این واقعیت را آشکار میسازد که مصاحبه بهطورکلی مشکل است.
تصویری واقعنما2از آنها همانطور که خودشان را توصیف میکنند برای خود ترسیم کنم.
هرچند،هدف پژوهش من در این مورد بررسی چگونگی تجربه اینترنت به وسیله مردم بود
جریان غالب غرور فرهنگی درباره استفاده از اینترنت و همچنین تمایل به وادارسازی دیگری برای اینکه بیشتر شبیه خودش به نظر بیاید).
و دلالت بر این دارد که انتقال واقعیت براساس گفتمان3به اندازه درک عنوان فرد است.
به ذهنم خطور نکرد که ممکن است من برای دیگر افراد از آنچه که تصور خودم است
اما با این تصور به خود آرامش میدهند که نحوه مشاهده آنها توسط دیگران نیز،در
شیوه دیگر برای نگاه به مسئله،بررسی این امر است که عموما
بلکه بسیاری اصول بنیانی به کار بسته شده برای درک هستی را نیز باید مورد تجدید
متنپذیری،حقیقتا ممکن است شیوههای مسلم مورد استفاده برای درک طرفهای"