خلاصة:
فناوری اطلاعات و ارتباطات،زمینهی توسعهی آموزشی در کشورهای گوناگون بوده است.نوشتار حاضر از آنجا که با نگاهی جامعهشناسی به این ارتباط پرداخته مورد توجه قرار گرفته است.علیرغم جستوجوی فراوان نام نویسنده به دست نیامد اما اصل مقاله با کمی تلخیص از«گوگل»اخذ شده است.
ملخص الجهاز:
"بهطور کلی،نتایج مطالعات تحقیقی و پژوهشها نشان میدهند آموزش تلویزیونی و استفاده از فیلمهای درسی،نوارها و ابزار آموزشی و مواد یادگیری،فرصت بیشتری برای یادگیری و کار انفرادی یا گروهی در اختیار دانشآموزان میگذارند.
به هر صورت،دستیابی به ساختار بهینه و فرایند آموزشی مناسب به کمک ابزارها و روشهای جدید آموزشی،مستلزم اجرای برنامههای فعال و هدفمند است؛برنامههایی که فراگیرندگان را در جریان آموزش فعال نگه دارند و آنان را به انجام تکالیف علاقهمند کنند،برای یادگیری مسئول سازند،در مورد کنشهای خود دقیق کنند و برای فعالیتهای آینده آماده سازند.
در این مدل از کلاس،به قصد توانا ساختن فراگیرندگان برای یادگیری،مواد آموزشی به نحوی که دسترسی به آنها آسان باشد و فراگیرندگان بتوانند نیازهای آموزشی خود را در جهت کار به صورت فردی یا گروهی برآورده کنند و همچنین در جهت زمینهسازی پیشرفت برحسب توانایی و خواستشان باشد،فراهم شده است.
استفاده از مواد و وسایل آموزشی با تدوین اهداف کاملا مشخص در زمینهی پیشرفت تحصیلی و با انجام فعالیتهای آموزشی از پیش برنامهریزی شده،ضمن جهت دادن به منابع موجود فیزیکی و مادی، فعالیتهای مدارس مجری طرح کلاس درس را برای دستیابی به اهداف آموزشی،تنظیم میکند.
در طرح«کلاس درس»،یعنی طرح اجرای فرایند یاددهی-یادگیری هر مادهی درسی در کلاس مخصوص و ثابت،عوامل مدرسه با تغییر رویهها و اتخاذ روشهای کاربردی نوین سعی میکنند که فراگیرندگان با اجتماع خود و دیگر عرصههای محیط بهطور موفقیتآمیزی تعامل برقرار کنند و برای سازگاری با شرایط دائما متغیر آماده شوند."