ملخص الجهاز:
"تصور میکنم در کار آقای وادیم دو مشکل عمده و اساسی وجود داشته است اول آنکه با اندک توجه و تعمق در سوژه فیلم ملاحظه میشود که قالب و چهارچوب داستان فوق العاده قراردادی است طوریکه به یک الگوی خالص کلاسیک تبدیل میشود و گرفتاری کارگردان در اینجاست که او ذاتا به نوعی مدرنیسم افراطی گرایش دارد بدین ترتیب فیلم او حاوی دو عنصر متضاد است که در تلفیق آنها عاجز میماند.
سپس طی فلاش بگهای متعدد و از زبان خودش زندگی او را از کودکی تا هنگامی که به نزد کشیش آمده است مرور میکنیم و مشاهده میشود که وجه تمایز این مرد نسبت بسایرین در پلیدی، خشونت و پلیدیهای او به نقطه اوج خود میرسد و فکر میکند که یکهتاز و حریف بلا منازع میدان است همزاد او چون نیروئی برتر و بازدارنده سرمیرسد و مانع کارش میشود."