ملخص الجهاز:
"چه شوقی بر وجودم افتاد، وقتی فهمیدم استاد نیز روز اول در سمینار ما شرکت میکند و برای ما حرفهائی دارد،لحظهها گذشت، استاد پشت تریبون قرار گرفت و من او را دیگر در این مقام نمیدیدم، استاد بود با همان خصوصیات، فقط کمی شکستهتر،موهای شقیقهاش کمی سفید شده بود، و من به این امید که این سفیدی سیاهی دردهای انسانهای کوچک را از یاد نبده باشد.
دانشآموز بیش از اندازه غیرتی یعنی«عظیم من»هنگامیکه مشغول تدریس به عدهای از دانشآموزان تجدیدی در منزل خود بوده،ناگهان ماموران سر میرسند و پدر متواری او را که برای دیدن آنان صدها کیلو متر راه را شبانه طی کرده و پس از چند روز به کاشانهی در هم ریخته خود رسیده بود،دستگیر میکنند،شما فکر میکنید عظیم من بعد ازدستگیر شدن پدر خصوصا در حضور همکلاسیهای تجدیدی خود باز هم قدرت معلمی داشته باشد؟ به من بگوئید او حالا چه میکند؟ و بالاتر از آن من چگونه به دادشان برسم؟برایش چه میتوانم بکنم؟ به یاد میاورم روزی را که او مرا به خلوت دل کوچکش برد از من کمک خواست و از من سئوال کرد «آیا همهجا رسم بر این است که مفلسین را به جرم افلاس به زندان ببرند؟اگر برادرم که تهران دانشکده میرود،بفهمد،دق میکند.
و مثل همیشه باید بگویم،مشاور میتواند استعدادها را کشف کند و همراه با آن دردهای کشندهی استعدادهای را و سرانجام هیچ، هیچ،چه راهی بنظر شما میرسد؟ من پاک درمانده شدهام این تلگراف از دیروز قلبم را سوراخ کرده است،من برای عظیم چه میتوانم بکنم؟» مسحور کلام و اندیشهی والای او شده بودم.
این درست است که ما مددکار اجتماعی نیستیم،اما مشاور که هستیم-برای شناخت دانشآموز و استعدادهای وی باید تلاشی راستین بکنیم،برای آشنائی با خواستهای وی به زوایای روحش سفر کنیم."