خلاصة:
در عصر حاضر، مسلمانان و سرزمین آنان مورد تهاجم و تاخت و تاز دشمنان اسلام و استکبار جهانی قرار گرفته است. قرآن کریم سلطهی کفار بر مسلمین را نفی کرده، و دفاع در مقابل متجاوز و مهاجم را امری واجب دانسته است. با توجه به وضعیتی که جهان اسلام در حال حاضر با آن مواجه است، آشنایی مردم مسلمان، به ویژه نسل جوان با فریضهی دفاع و احکام مربوط به آن ضروری است. لذا در این مقاله بعد از بیان اهمّیّت دفاع، مبانی مشروعیّت آن تبیین، و به اهداف آن و اوصاف مدافعان اشاره شده است.
اصل دفاع در مقابل متجاوز، امری بدیهی، عقلی و فطری بوده و آیات و روایات زیادی بر وجوب آن دلالت دارد. فقهای اسلام به ویژه امامیّه متّفقند بر اینکه اگر مسلمانان و بلاد اسلامی مورد تهاجم و تجاوز دشمنان قرار گرفت، بر همهی آنان واجب است با هر وسیلهی ممکن و با جان و مال خویش از آن دفاع کنند و این دفاع، مشروط به شرط یا شرایط خاصی نیست.
Nowadays Muslim’s realm has been attacked seriously by enemies, while pagant’s sovereignty over Muslims has been originally disagreed with the holy Quran and they have been divinely commanded to defend themselves against transgressors . Now regarding what runs in Islam world, it is Muslim’s divine duty to be acquainted with Islimic teachings about defense and the matter is more emphasized for the youngs. This paper has paid attention to the importance, the divinity and the goals of defense; meanwhile the states and conditions of defendants are pointed out too.
Fighting against transgressors is an obvious, reasonable and natural action that the holy verses of Quran and many authoritative traditions have known it to be a religiously necessary duty. Muslim jurisprudents, specially those of Imamiyeh, have come into an agreement that when being transgressed by enemy, they are all divinely commanded to defend themselves using all their abilities in every possible way. And this defense is not conditioned by any thing at all.
ملخص الجهاز:
فقهای اسلام به ویژه امامیه متفقند بر اینکه اگر مسلمانان و بلاد اسلامی مورد تهاجم و تجاوز دشمنان قرار گرفت، بر همهی آنان واجب است با هر وسیلهی ممکن و با جان و مال خویش از آن دفاع کنند و این دفاع، مشروط به شرط یا شرایط خاصی نیست.
فیجب الدفع علی القادر، سواء الذکر و الانثی، والسلیم و الاعمی، و المریض والعبد و غیرهم» (همان، 383-381) در صورت هجوم دشمن بر مسلمانان به شکلی که اساس اسلام و جامعهی اسلامی به خطر افتد، جهاد بر آنان واجب است و نیازی به اجازهی امام (ع) یا جانشین ایشان نیست و بر هر کسی که توانایی دارد، این دفاع واجب است و فرقی نمیکند که جهادگر یا دفاع کننده مرد باشد یا زن، سالم باشد یا نابینا، مریض باشد یا بنده، و غیر اینها.
اگر کفار حکومت جائر و ظالم، بعضی از بلاد اسلامی یا همهی سرزمینهای اسلامی را در این زمانها از حیث سلطهی سیاسی، تهدید کنند و در امور داخلی آنها مداخله نمایند، اما مسلمانان را در اقامهی شعائر اسلامی ابقا نموده و آزاد بگذارند، و به هیچ وجه به احکام مسلمین تعرض نکنند، در این صورت ضروری است که از وجوب جهاد منع شده و یا جهاد تحریم شود، زیرا ضرر و زیان به نفس و آسیب رساندن به جان بدون اذن شرعی جایز نمیباشد، بلکه ظاهرا چنین فرضی ذیل نواهی از قتال در دوران غیبت قرار دارد.
فقهای امامیه اتفاق نظر دارند که اگر مسلمین و سرزمین آنها مورد تجاوز و تهاجم دشمن قرار گرفت، دفاع بر همهی مسلمانان واجب است و این دفاع مشروط به حضور امام(ع) و اجازهی او و جانشین خاص یا عامش نمیباشد.