ملخص الجهاز:
"صاحب مفتاح الکرامه در چند مورد،احکامی را به«علی بن مسعود کیدری» نسبت داده است6،از آنجا که بیشتر آنها در اصباح وجود دارد،احتمال میرود مراد وی پدیدآورندهء«اصباح»باشد؛لیکن نه در کتب فقه و نه تراجم،وی با این نام خوانده نشده است.
در فهرست منتجب الدین-که شرح حال عالمان شیعه از شیخ طوسی تا زمان اوست-در زندگینامهء صهرشتی و معرفی آثار علمی وی،نامی از کتاب اصباح برده نشده است.
نام دو کتاب فقهی دیگر در فهرست آثار او دیده میشود که یکی در حد«رساله»و دیگری مفصل است و در شرح نهج البلاغهاش به آن توصیه کرده است: هرکس میخواهد به احکام طلاق و شرایط و تفاصیل آن واقف گردد به کتاب ما«شریعة الشریعة»که تهذیب کتاب مهذب است،مراجعه کند؛زیرا این مباحث و دیگر احکام شرعی با استقصای کامل و به صورت مستوفا در آنجا آمده است.
لیکن این سبک را ادامه نداده و پس از نگارش حدود دو فصل از بحث طهارت،سراغ غنیه رفته و از حدود فصل ششم باب طهارت،تحقیقات شخصی خود را-که از آنها با لفظ«قیل»یاد میکرد-به حداقل رسانده و به نقل مطالب مطرح شده از سوی شیخ و ابن زهره بسنده کرده است.
بیشتر مطالبی که علامه به اصباح نسبت داده،در اصل از غنیه،نهایه و مهذب است و خود علامه نیز به مأخذ اصلی اشاره کرده است؛612با این حال،گاهی اشکال تنافی در عبارت را که در واقع متوجه مأخذ اصلی-مثلا غنیه712-است، متوجه اصباح میکند.
نکته آخر:در اصباح لغزشهایی به چشم میخورد یا به آن نسبت داده شده که در اینجا به دو نمونه از آنها اشاره میکنیم: 1-شیخ در بحث کفارهء مردی که با زن حایض خود نزدیکی کرده،دو حکم دارد:وجوب و استحباب؛لیکن کیدری تنها استحباب را به شیخ نسبت میدهد."