ملخص الجهاز:
"امام خمینی و نهضت پانزده:اسلام تماشاچیندارد ریانشناسی سیاسی در اندیشۀتاریخی امام خمینی(ره) مصطفی بیات (به تصویر صفحه مراجعه شود)بیان تاریخی امام خمینی(ره)ازاوضاع سیاسی دوران امامت ائمهاطهار(ع)نشاندهندۀ تحرکاتزمامداران غاصب بنی امیه و بنی عباسطی تاریخ اسلام است که با ترفندهاو دسیسههای گوناگون مانع تحققاهداف و آرمانهای امام معصومبرای ادارۀ جامعه و کشور اسلامیشدند و قدرت و حکومت را-کهحق مسلم و الهی ائمۀ دین بود-درسیطرۀ خود درآوردند.
در این موقع حضرت ناچار شدقیام کند؛زیرا روی موازین شرع وعقل نمیتوانستند معاویه را یکروز بر مقام خلافت پایدار ببینند» امام خمینی:«آنچه باعثمخالفت و مبارزۀ طلحهو زبیر با حضرت علی(ع)شد کینه و دشمنی باپیامبر(ص)و ائمه(ع)نبود،بلکه شیفتگی دربرابرقدرت،مقام،ریاستو نیز خودباختگی در برابرزر و سیمهایی بود که دردورۀ قبل از زمامداریحضرت امام علی(ع)،باآن انس گرفته بودند ونمیتوانستند آن را رهاکنند و بیشتر و فزونتر ازآن را میطلبیدند» امام بر حق است.
روش دوم فقط مختص دورۀ امامت و ولایتحضرت امام رضا(ع)نبود و فقط علیهحضرت و خاندان پاکش اجرا نشد،بلکه سیاستیهمیشگی برای مقابله با امامان معصوم(ع)درحیات سیاسی همۀ آنها و در حکومتهای امویو عباسی بود،اما روش اول یعنی نزدیک شدن بهائمه و اظهار مودت شدید و واگذاری ولایتعهدیبرای فریب افکار عمومی فقط در دورۀ امامتحضرت امام رضا(ع)اجرا شد و البته امام(ع)باهوشیاری این ترفند را باطل کرد و به همین دلیلوقتی مأمون نتوانست به هدف شوم خود برسد،آن حضرت را مسموم کرد و به شهادت رساند و بهاین ترتیب روش سوم خلفای بنی عباس در تقابلو مبارزه با زعامت سیاسی امام معصوم(ع)وخاندان و اصحاب پاک و وفادار آنان،که«ترور وبراندازی»بود،از این زمان به بعد جنبۀ عملیبه خود گرفت،اما همینروش بیش از پیشچهرۀ فریبکارانۀ این حکومت را آشکار ساختو خلفای آن دیگر نتوانستند نفاق خو را پنهانکنند."