ملخص الجهاز:
"اما همانطور که گفتیم اولا بسیاری از شعبهها و رشتههای علمی خود در گذشته،در عین حفظ روشهای عصر خویش از حوزه جامع علمی بیرون رفته و بیشوکم مدرسهای جداگانه برپا کرده بودند و ثانیا بهعلت نپرداختن حوزه جامع به مسایل علیم نو و تازه یاب و همچنین بر اثر دخالت مؤثر حکومت برای ایجاد نظام تازه تعلیم و تربیت،سازمان و محتوای دیگری با تقلید و گرتهبرداری از تعلیمات دیگران پیریزی شد و با برقراری این نظام مفهوم قدیم و جدید، متقدم متجدد در حیطه علم و میان عالمان مسندنشین گردید و در نتیجه مدارس جدید و دانشگاههای جدید با سبک و سیاقی که با آن آشناییم به وجود آمد و رابطهء خود را نیز با حوزهء جامع قطع کرد.
ازیک سو،اگر نه همه،برخی از استادان حضرت آیت الله حسنزاده از بزرگان و علمای جامع و به تعبیر خود ایشان ذو الفنون بودهاند که سر حلقهء آنها با آیت الله العظمی حضرت حاج میرزا ابو الحسن شعرانی است و آنطور که استاد از قول مرحوم استاد جلال همایی نقل میکند،میتوان وی را شیخ بهایی عصر دانست،مردی وارسته،امام جماعت مسجد حوض و مدرس مشهور و درعینحال گمنام تهران،که به هر دلیل و بههرحال آنطور که باید و شاید از فیض علمیاش بهطور عام (به تصویر صفحه مراجعه شود) آشنایی با زندگی ایشان برای همگان چه سالکان حوزوی و چه رهروان دانشگاهی راهنمایی بسیار ارزنده به منظور دستیابی به حقایق است استفاده نشد و در واقع یکی از نتیجههای از هم پاشیده شدن حوزههای جامع علمی همین در گوشه قرار گرفتن علامههایی نظیر استاد شعرانی است."