خلاصة:
اهمیت تدبر و تفکر در آیات قرآن کریم و فهم پیام الهی بر هیچ کس پوشیده نیست.در آیات زیادی از قرآن کریم و نیز روایات معصومین(ع)،بر این امر تأکید شده است.برای نیل به این هدف ارزشمند،راههای بسیاری وجود دارد که یکی از تأثیر گذارترین و کاربردیترین آنها،روش«استفاده از کلمات پرکاربرد»است. به کارگیری این روش در درس دینی و قرآن،از اهمیت قابل ت وجهی برخوردار است.در اجرای آن،کلمات با ضریب تکرار بالا در بخش آیات قرآنی کتاب با همکاری خود دانش آموزان استخراج و به صورت مجزا آموزش آن جا که در اجرای این روش،خود داشنآموزان مشارکت فعال دارند،شور کلاس ایجاد و کلاس از حالت خشکی و بیروحی خارج میشود.علاوه بر این،افزایش علاقه در دانشآموزان،امر یادگیر را نیز تسهیل میکند. در مجموع،با استفاده از این روش میتوان برای دانشآموزان زمینه و ابزار مناسبی را به منظور تدبر و تفکر در آیات قرآن کریم فراهم کرد.
ملخص الجهاز:
"لازم به یادآوری است،با توجه به نوع ارزشیابی کتاب دینی و قرآن که در آن 4 نمره به قرائت شفاهی و 2 نمره از 61 نمرهی کتبی،به ترجمهی عبارات و فهم معانی آیات اختصاص یافته،شایسته است توجه بیشتری به این بخش که حدود یک پنجم کل نمرهی کتبی را شامل میشود،صورت گیرد.
باید در نظر داشت،منظور نهایی از آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم این است که دانش آموزان در کنار انس همیشگی با قرآن و قرائت آن،با طرق فهم آیات الهی نیز آشنا شوند.
بعد از بررسی اوراق امتحانی،برای به د ست آوردن فراوانی نمرات را در چهار دسته طبقهبندی کردم که به قرار زیر است: بعد از طبقهبندی و قرار دادن نمرات دانشآموزان در طبقات مذکور،این نتایج به د ست آمد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بررسی کلی،نتایج به دست آمده را در دو ستون نمایش دادهام و در نمایش ستونها،دانشآموزانی را که در قسمت ترجمه و مفاهیم از 2 نمره کمتر گرفتهاند،در ستون متوسط به پایین و دانشآموزانی را که از 2 نمره بیشتر گرفتهاند،در ستون متوسط به بالا جای دادهام."