ملخص الجهاز:
"در محیطی یکسان نگاه تازه و پرطراوت هنرمند است که منشأ خلق اثر هنری است؛بر این اساس نقطهء عزیمت هنر توانایی دیگرگونه دیدن پدیدهها و اشیا و آدمی و عواطف اوست؛ توانایی کشف.
آیا این ویژگی اکتسابی است و با آموزش به دست میآید یا گوهری درونی است و با صیقل دادن به آشکار شدن میگراید؟ در داشتن جانمایهء هنری تردیدی نیست؛اما برای رسیدن به آن نیز نباید از پاینشست.
در چنین فرآیند آموزشی مبانی برنامهریزی درسی برای پرورش نگاه متفاوت،به مدد معلم میآید از این راه به بارور (به تصویر صفحه مراجعه شود) شدن احساس هنری مبهم و سپس تبدیل آن به یک احساس روشن کمک میکند تا دانشآموز از این دریچه،نقشها را بسازد،رنگها را بیامیزد،اجزای کاردستی را به هم پیوند زند، به گل شکل بخشد؛دنیای کوچک روح خود را گستردهتر کند و آینهدار اندیشههای دیگرانی باشد که احساس دیرآشنای خود را به شکل عینی در این نگاه متفاوت مینگرند."