ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) در حال حاضر عرضه گسترده برنامههای تلویزیون و افزایش قلمرو دریافت اطلاعات با توسعه تکنولوژیهای جدید مانند ماهوارهها و ویدئو مرتبط بوده و علت افزایش شتاب رشد رواج بین المللی محصولات سمعی و بصری همین عوامل هستند.
نگاهی نو به امپریالیزم فرهنگی برخوردهای فرهنگی ناشی از ارتباطات بین المللی معمولا بر اساس حجم برنامههای تولید شده در مناطق مختلف جهان (به تصویر صفحه مراجعه شود) و سهم کشورهای منطقه در آن،مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
اینگونه تبادلات شیوه و روش شناخته شدهای را در کشورهای اروپای غربی و شرقی ایجاد میکند که برمبنای آن بیشتر از 04 درصد برنامههایی که در سراسر دنیا(بعنوان برنامههای وارداتی م)پخش میشوند از این مناطق صادر میگردند.
به عنوان مثال دو سوم برنامههای گروههای تلویزیونی مکزیکو به منظور صدور به کشورهای منطقه و حتی جهان تولید شدهاند،درحالیکه گروههای مؤتلفه تولیدکننده برنامه در برزیل موفق شدهاند نه تنها بازار آمریکای جنوبی را تحت تأثیر قرار دهند بلکه در بازارهای اروپای غربی نیز راه یابند.
بویژه در اروپا،از طرفی رقابت بین کانالهای پخش تلویزیونی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای جلب بینندگان بیشتر و نیاز آنها به حجم بیشتری از برنامه از سوی دیگر موجب صدور برنامههای آمریکایی به اینگونه کشورها شده است.
اگرچه ارزیابی کمی مقداری تعداد این برنامهها به علت گسترش وسیع آنها در سراسر جهان امری مشکل است، اما با این حال مطالعهای به وسیله یونسکو در مورد وضعیت ویدئو در 62 کشور دنیا انجام شده که الگوهای کلی ارائه اینگونه برنامهها دا در عرصه جهانی ترسیم مینماید."