ملخص الجهاز:
"بسیاری از نقاشان جوان،از فرهنگ و هنر غربی رویگردان شده و راه و شیوهء نقاشی آیندهء ایران اسلامی را در سنتهای گذشته، جستجو میکنند.
اما باید اعتراف کنیم که ماهیت و ارزشهای پنهان نقاشی گذشتهء ما برای بسیاری از نقاشان که به عنوان نگارگران آثارشان را ارائه دادهاند،روشن نیست.
هرچن بسیاری از نگارگان تنها خود را وارث به حق سنت نقاشی ایرانی میدانند و هرگونه استفاده از سنت در غالب نقاشی مدرن را انحراف میدانند،اما نقاشیهای زیادی که تحت عنوان مینیاتور غربی نیستند و متأسفانه بسیاری از نگارگران امروز نیز به میزان زیادی،متأثر از نقاشی غربی هستند.
به منظور یادآوری و تأکید بر ارزشهای نقاشی گذشته و به بهانهء سومین دوسالانهء نگارگری ایرانی و اسلامی در این مقالهء ما مضامین،شیوه و فضای نقاشی نگارگران امروز را با نقاشی نقاشان گذشته(قبل از صفویه)،مقایسه مینمائیم.
در بسیاری از نقاشیهای قهوهخانهای میتوان دید که یزید و شمر لباسهای نظامی عصر پهلوی را بر تن دارند چه بسیار دیده شده است که،بعضی از نگارگران، به نحوی نقاشی خود را اجرا میکنند که آثار آنان به ظاهر کهنه جلوه نماید.
ظاهرا در این دسته از نقاشیها الگوی نگارگران کتب تصویرسازی داستانهای مذهبی غربی بودهاند و به نظر میرسد که بعضی از چهرهها و حالات از نقاشیهای غربی،اقتباس شده است.
این درحالی است که در بسیاری از نقاشیها،خطوط مواج و شال و لباسهای قدیم به شکل اغراقآمیزی طرح شدهاند و در مواردی از قلمگیری و طراحی نقاشی گذشتهء چین،الهام گرفته شده است."