ملخص الجهاز:
"3. اهداف کاری و ضرب العجلها برخی تحقیقات نشان داده است که تعیینشدن اهداف کاری و زمانهای معین برای انجام آن،موجب میشود که افراد انرژی خود را صرف تحقق هدف معین شده نموده و به عرضه ایدههای نو نپردازند.
اصلیترین این نکات عبارتست از: 1-استخدام افرادی که انتظار خلاقیت بیشتری از آنان میرود 2-ایجاد فضای مناسب برای عرضه ایدهها(فضای غیر قضاوتی و امن و نیز پاداش دادن به ایدهها) 3-شکلدادن به فضای کار و فضای خانه به نحوی که امکان شکلگیری ایدههای خلاقانه را بیشتر نماید.
اولدهام دو مقوله روانشناختی( CPS-Creative Personality Scale ) مقیاسهای خلاق شخصیتی مشتمل بر ویژگیهایی چون اعتماد به نفس،تحمل ابهام و ایستادگی برای به ثمر رسانیدن ایدهها و نیز( openness to experience )گشودگی به تجربه را از مهمترین عوامل شخصیتی مؤثر بر عرضه ایدههای خلاق دانسته است.
8. اولدهام در مورد عکس العمل سازمان در قبال ایدههای خلاق و توسعه آنها نقش زیادی قائل شده،به اعتبار تحقیقات انجام شده اظهار میدارد که هرگاه افراد انتظار داشته باشند که سازمان ایدههای جدید آنها را بپذیرد ایدههای بیشتری عرضه و هرگاه انتظار عدم پذیرش داشته باشند،ایدههای کمتری عرضه خواهندکرد.
اما همانگونه که از عنوان کتاب آرمسترانگ استنباط میشود،بستر بحث وی مدیریت منابع انسانی بوده،لاجرم سازمان فضای گفتگو است و اینگونه به نظر میرسد که وی تمام عواملی که از داخل سازمان به نوعی تحتتأثیر مدیریت منابع انسانی میتواند قرار گیرد را مدنظر قرار دادهاست؛اما اولدهام نگاه وسیعتری به عوامل مؤثر بر ایجاد ایدههای خلاق داشته،سعی کرده است تمامی محیطها و عواملی را که فرد با آنها در ارتباط است در نظر گرفته،و اثر همه آنها را بر خلاقیت فرد بررسی نماید."