خلاصة:
این تحقیق با هدف بررسی برخی راهکارهای ارتباطگیری عاطفی و هوشمندانة سازمانهای داوطلبانه با اقشار مختلف مردم، با مطالعة موردی سازمان بسیج صورت گرفته است. روش تحقیق کیفی و به صورت بررسی و مقایسة نظرات مسئولان سازمان بسیج و نخبگان دانشگاهی بوده است. نتایج نشان داد مسئلة چگونگی ارتباط سازمان بسیج با مخاطبان و اعضای مرتبط با این تشکل از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیج به علت تعامل نزدیک و فراگیر با تمامی اقشار اجتماعی (که از انگیزهها، توقعات و انتظارات متفاوتی برخوردارند)، لازم است برای افزایش ضریب نفوذ و تأثیرگذاری بر آنان از دو نوع ارتباط عاطفی و هوشمندانه (عقلانی) متناسب با مخاطبانش بهره بگیرد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که شیوههای ارتباطگیری عاطفی و هوشمندانه در قالب چند تقسیمبندی شامل درونسازمانی- برونسازمانی، صوری- محتوایی و فردی - سازمانی قابل پیگیری هستند.
ملخص الجهاز:
"علاوه بر این، کالبدشکافی شیوههای ارتباط با اعضا و حتی مرتبطان عام با سازمان بسیج نشان می دهد دو صورت کلی برقراری ارتباط «عاطفی – احساسی و عقلانی – هوشمندانه» به عنوان یک نیاز واقعی که شور و شوق و هیجان را در کنار استدلال و تفکر مورد توجه قرار می دهد، پیش روی کاربران آن بوده و در مقاطعی پیوستن و تداوم عضویت و همکاری مخاطبان در بسیج مستلزم پاسخگویی به این نیاز آنان نیز میباشد.
شکل 1: الگوی تعامل و ارتباط سازمان با مخاطبان بدون شک تأکید این الگو در چرخش انواع و سبکهای ارتباط متناسب با بسیج، مستلزم ترکیب مؤلفهها و شاخصهها از هر دو نوع ارتباط عقلانی و عاطفی است تا بتواند دامنه و گسترة انگیزهها، دلایل، خواستهها و نیازهای مخاطبان را در برقرای و تداوم ارتباط با تشکل مورد دلخواه (بسیج یا هر سازمانی که با آن وارد همکاری داوطلبانه شدهاند) در دریافت، درک و اجرای پیام پوشش دهد.
اگر چه در ارتباطگیری با مردم باید به پیام، محتوای پیام، ارزشهای نهفته در پیام و کارکردهای نرمافزاری ارتباط توجه شود (به ویژه اینکه سازمان مورد نظر سازمانی باشد که فلسفة شکلگیری آن و همچنین وظیفة اختصاصی آن، حفظ ارزشهای خاص و والا در جامعه است و بیش از توجه به مسائل مادی، به ارزشهای معنوی توجه دارد)، اما انتقال اینگونه پیامها نیز نیازمند وسایلی است که نبود آنها میتواند مانع از اهداف والا شود."