ملخص الجهاز:
"او بهخوبی میدانسته که در عناصر هنری که ارائه میدهد دانشی وجود دارد که برای خلق آثارش مفید و ضروری است،و نمایش حیوانات و فرم انسان و یا فرمهای نمادین کاربردی و آنچه بیان میکند از طریق قوانین علمی وابسته به این سه عنصر قابل اجراست.
انسانی که در عصر تولید ابزار از شاخ حیوانات میزیسته است،فرمها و اشکال مختلف را فقط برای آرایش و تزئین نمیآفرید،و تنها زیبایی این وسایل کندهکاری شده یا مجسمههای تزئینی مدنظر نبوده است.
اغلب طراحیها و نقاشهای درون غارها و کندهکاریها و تزئینات انجام شده بر روی استخوان همه نشانههایی از نوع تفکر بشر آندوره است،و ارتباط این آثار با شیوهء نگرش او کاملا محسوس است.
در عصر حجر متأخر یا«عصر رن»نخستین مجسمههای حیوانات در اروپای مرکزی،«اوریگناسین»7ها در فرانسه،و قدیمیترین رد پا از«سولوترین»8میانه به دست آمده که آغازگر نمایش حیوانات-نظیر ماموتهای پردت موست9در موراوی،گوزن وحشی«برونیکل»01در منطقهء«تارن-و-گرون»11،خرس حیوانی از نسل گربه،گاو وحشی کاوهاندار،و اسبهای«تورتیس»21در اسپانیا و غیره-و نیز نمایش فیگور انسان-مانند ونوس«براسمپوی»31(از منطقهء لسپوگ فرانسه)،ونوس«ویلندورف»41(که در اطریش یافت میشد)،فرم زئالیست-ناتو رالیست یا هنر نقاشی فیگوراتیو زندگی روزانه در دوره پارینهسنگی متأخر-است که در ارتباط با هنر تزئینی و آرایشی بر دیوار غار کندهکاری شده و پناهگاهها،هیچ کدام دارای اهمیت نبوده و زمانی هم که به آن اهمیت داده شد شناخته نشده بودند.
نقاش شکارگر یا در حقیقت هنرمند ماقبل تاریخ نوعی آزادی خودآگاه برای تغییر شکل بخشهایی از هنر خود به دست آورده بود،که از تفکر پژوهشگر او سرچشمه میگرفت.
اصالت هنر ماقبل تاریخ در دورهء پارینهسنگی متأخر در آثار نقاشی یافت میشود،زیرا در این دوره سعی شده نقاشی با ذوق و سلیقه و تزئینات تکامل یابد."