خلاصة:
معنیدار است.این نتیجه مؤید زیربنای نظری تحقیق است که سبک مدیریت به عنوان یک عامل تسهیلکننده و برانگیزنده به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رضایت شغلی اثر دارد.بنابراین توصیه میشود.آموزشهای لازم برای شیوههای مدیریت تحولگرا و عملگرا در سازمان به اجرا گذاشته شود.همچنین از رفتارهای مدیریت تحولگرا و سابقهء کار به همراه رفتارهای مدیریت تحولگرا میتوان به عنوان بهترنی مدلهای پیشینی رضایت شغلی بهره گرفت. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط بین سبک مدیریت(تحولگرا و عملگرا)با رضایت شغلی کارشناسان سازمان تربیت بدنی شاغل در تهران بود.تا از این طریق بتوان گامی در جهت شناسایی عوامل اثرگذار در رضایت شغلی برداشت که بر بهرهوری سازمان اثر دارد.نتایج توصیف آماری سبک مدیریت نشان داد که میانگین نمرهء مدیریت در سازمان تربیت بدنی از دیدگاه کارشناسان 139/09 (از حد اکثر نمرهء ممکن 250)و میانگین نمرات تحولگرایی 118/04(از حد اکثر نمرهء ممکن 250)و میانگین نمرات عملگرایی 25/19(از حد اکثر نمرهء ممکن 50)بود،که نشان میدهد مدیران سازمان تربیت بدنی از لحاظ ابعاد تحولگرایی و عملگرایی در ابتدای راه رشد و تکامل این سبک هستند.نتایج توصیف آماری دادههای رضایت شغلی نیز نشان داد که میانگین رضایت کلی از شغل دارای
ملخص الجهاز:
"Wallce Weese تحقیق نیز بررسی ارتباط سبک مدیریت(تحولگرا و عملگرا)با رضایت شغلی کارشناسان سازمان تربیت بدنی است که نقش کلیدی در ادارهء امور سازمان متولی ورزش کشور دارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون فرضیات براساس جدول 3 این نتایج به دست آمده است: 1)بین نمرهء کلی مدیریت(حاصل جمع تحولگرایی و عملگرایی)با رضایت شغلی کارشناسان تحت بررسی ضریب همبستگی به دست آمده(0/57)است که در سطح(90%)مثبت و معنیدار است.
4)بین خصوصیات فردی مدیریت تحولگرا با رضایت شغلی کارشناسان تحت بررسی ضریب همبستگی به دست آمده(0/27)است که در سطح 0/100)مثبت و معنیدار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 6)بین فرهنگسازی مدیریت تحولگرا با رضایت شغلی کارشناسان تحت بررسی ضریب همبستگی به دست آمده(0/17)است که در سطح(0/010)مثبت و معنیدار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری نتایج نشان داد که رضایت شغلی کارشناسان سازمان تربیت بدنی در سطح نسبتا پایینی است، به خصوص رضایت از حقوق و مزایا و ترفیع و ارتقا که لازم است اقداماتی در جهت بهبود حقوق و نحوهء ترفیع و ارتقا صورت گیرد،طوری که شایستگیهای شغلی،مدرک تحصیلی، سابقهء کار و تخصص در نظر گرفته شود.
نتایج همبستگی بالا بین سبک مدیریت و رضایت از مدیر نشان میدهد که احساس کارشناسان نسبت به مدیران تا حد بسیار زیادی تابع نحوهء مدیریت آنهاست بنابراین مدیران اگر میخواهند رضایت شغلی ایجاد کنند و فضایی را به وجود بیاورند که زیردستان آنها را بپذیرند لازم است به زیردستان احترام بگذارند،روابط خوبی با آنها داشته باشند،آنها را در کارها شریک کنند،به آنها اعتماد کنند،پاداش عادلانه بدهند،فرهنگ و فضای مناسی ایجاد کنند،نسبت به امور آیندهنگر باشند و ریسکهای درستی بکنند."