خلاصة:
سینمای ایران با موقعیتی قابل اعتنا در مجامع و رویدادهای بین المللی رسانه موثری برای بازگویی غنای فرهنگی این سامان و یکی از دریچه های ورود سرمایه گذاران به شمار می آید. هنر فیلم سازی حوزه ای است که ایرانیان بیش از سایر حوزه ها توانسته اند در آن کلاف تجدد را باز کرده و به تعریفی جامع و روزآمد از خود و رابطه خود با جهان خارج برسند و به همین دلیل به بازیگرانی جدی و مصر تبدیل شده اند. با وجود این، شواهد نشان می دهند که اخیرا تقاضا برای مصرف سینما و در نتیجه میزان بازگشت سرمایه به این صنعت در ایران کاهش یافته است. هدف از این تحقیق، شناسایی موانع مصرف سینما است. برای این منظور مطالعه ای به صورت پیمایشی صورت گرفت. یافته ها نشان داد مصرف سینما اغلب با انگیزه تفریح و به شیوه جمعی، همراه با خانواده یا دوستان، صورت می گیرد. مهم ترین موانع مصرف سینما، هزینه اجتماعی، هزینه عملکردی، هزینه مالی، هزینه زمانی و مصرف بدیل های سینما هستند. افزایش هزینه مالی، زمانی و هزینه عملکردی با افزایش هزینه اجتماعی و افزایش مصرف بدیل های سینما در رابطه مستقیم است.
ملخص الجهاز:
"بیشترین میزان حساسیت به هزینه عملکردی سینما در بین کسانی است که با دوستان و یابه خاطر علاقه خود به سینما میروند؛یعنی چنانچه مصرف سینما برای این افراد لذتکمتری داشته باشد،بیشتر احتمال دارد که از رفتن به سینما صرفنظر کنند.
-نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهد که فشار هنجاری برای مصرف سینمادر خانواده بیشتری قدرت را در تبیین متغیر مصرف سینما دارد؛یعنی اگر فرد متعلق به خانوادهایباشد که در آن صحبت از سینما به میزان زیادی به میان آید،تعداد زیادی از اعضای آن اهل سینماباشند و زیاد یکدیگر را به رفتن به سینما تشویق کنند،اعضای آن بیشتر به سینما میروند.
ابطه هزینههای مالی،زمانی،عملکردی و اجتماعی برای مصرف سینما یافتههای تحقیق نشان میدهد که هزینههای مالی،زمانی و عملکردی با هزینههای اجتماعیبرای مصرف سینما رابطه مستقیم دارند؛چنانکه آزمون همبستگی نشان میدهند:1)احتمال افزایش فشار هنجاری دوستان و خانواده در جهت مصرف سینما برای کسانی کهقیمت بلیت سینما را ارزان ارزیابی میکنند و یا از سرانه درآمد بیشتری برخوردارند،بیشتراست.
2)احتمال افزایش فشار هنجاری دوستان و خانواده در جهت مصرف سینما برای کسانیکه در فاصله نزدیکتری از سینما سکونت دارند و یا زمان صرف شده برای تماشای یک فیلمدر سینما را کمتر ارزیابی میکنند و یا از اوقات بیکاری بیشتری برخوردارند،بیشتر است.
یافتهها نشان میدهد که نحوه ارزیابی پاداش و هزینه سینما،متأثر از موقعیت اجتماعی-اقتصادی مصرف کننده و نحوه مصرف سینما است؛به عبارت دیگر،ارزیابی از پاداشها وهزینههای سینما بر حسب وضعیت اشتغال،سطح تحصیلات و سطح درآمد و نیز بر حسبالگوهای اجتماعی مصرف سینما(انگیزهها و مصرف به صورت فردی یا جمعی،با خانواده یابا دوستان)متفاوت است."