خلاصة:
هدف از این پژوهش،بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان از شیوهء درخواست و دریافت اطلاعات،سرعت دستیابی به اطلاعات،میزان مرتبط بودن رکوردهای دریافتی،و بررسی توان پاسخگویی کاوشگران مرکز اطلاعرسانی به درخواستهای کاوش منابع اطلاعاتی است،در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است.با این فرضیه که بیش از 50 درصد استفادهکنندگان از شیوهء درخواست و دریافت،سرعت دستیابی به اطلاعات،و میزان رکوردهای دریافتی رضایت دارند.نتایج نشان میدهد که بیش از 50 درصد محققان از شیوهء درخواست و دریافت اطلاعات،مرتبط اطلاعات،حجم اطلاعات دریافتی،و توانایی پاسخگویی کاوشگران رضایت داشتهاند،اما کمتر از 50 درصد آنان از سرعت دستیابی به اطلاعات اظهار رضایت کردهاند.
ملخص الجهاز:
"جامعهء آماری تحقیق حاضر را محققان و پژوهشگران استفادهکننده از پایگاههای اطلاعاتی دیسک فشردهء مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی شاغل در 67 مرکز آموزشی و تحقیقاتی وابسته به معاونت آموزش و تحقیقات وزارت جهادسازندگی در تهران و سایر استانهای کشور تشکیل میدهند که تا تاریخ 1/7/1375 حداقل یکبار عملا از مرکز یادشده درخواست اطلاعات کردهاند و از طریق پایگاههای اطلاعاتی کتابشناختی،اطلاعات موردنظر در اختیار (1)محمد حسین دیانی،روشهای تحقیق در کتابداری(تهران:مرکز نشر دانشگاهی،1369).
تعداد و درصد محققان ناراضی از شیوهء درخواست اطلاعات براساس دلایل عدم رضایت از شیوهء درخواست اطلاعات (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3 بیان میکند که به ترتیب 2/62 درصد محققان ناراضی از شیوهء درخواست اطلاعات،دلیل نارضایتی خود را نبودن شبکه،4/24 درصد آنان نبودن بانکهای اطلاعاتی در مراکز استانها و 6/13 درصد بقیه،عدم دسترسی به کاوشگران مرکز اطلاعرسانی را عنوان کردهاند.
تعداد و درصد محققان مورد پژوهش براساس میزان رضایت از فاصله زمانی بین درخواست تا دریافت اطلاعات (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که از جدول 6 استنباط میشود بیشترین درصد محققان 6/43 رضایت خود را از فاصلهء زمانی بین 25-50 درصد اعلام کرده و کمترین درصد آنان(8 درصد)رضایت خود را بین 75-100 درصد ذکر کردهاند.
8. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که بیش از 50 درصد جامعهء مورد پژوهش از شیوهء درخواست و شیوهء دریافت اطلاعات،حجم اطلاعات دریافتی و توانایی پاسخگویی کاوشگران مرکز به کاوش منابع و بانکهای اطلاعاتی رضایت داشتهاند،اما از سرعت دستیابی به اطلاعات و فاصلهء زمانی بین درخواست تا دریافت اطلاعات،کمتر از 50 درصد آنان اظهار رضایت کردهاند."