ملخص الجهاز:
"بنابراین اگرچه در منابع گوناگون بسیار از اهداف و رئوسبرنامۀ درس تربیت بدنی بیان شده است و این نیز جزء فعالیتهاینیازسنجی است،ولی به طور کامل فرآیند نیازسنجی را نشاننمیدهد؛چون نیازسنجی باید از روی قصد قبلی با برنامهریری ویا به صورت مشارکتی انجام گیرد و اگرچه کارشناسان درسی درکمیتههای تخصصی برنامهریزی درسی بر اساس اهداف،اولویتهاو نیازهای برنامۀ درسی را به مدارس کشور ابلاغ میکنند،ولی باوجود این نیازسنجی کاملا ضروری است تا بتوان برنامهای مطابقبا نیازهای آموزشی دانشآموزان از دیدگاههای مختلف تنظیم کرد.
بنابراین کاملا بدیهی است که نیازسنجی درستربیت بدنی میتواند زمینۀ تدوین محتوای آموزشی و الگوهایگوناگون برنامۀ درسی را بر اساس دیدگاههای گروههای مشارکتکننده فراهم آورد تا مدارس با حفظ استقلال،فعالیتهای آموزشیخود را در جهت آن اهداف قرار دهند و برای پیشبرد اهداف خطیرتعلیم و تربیت و نظام آموزشی،گامهای مثبتی بردارند."