خلاصة:
مطالعه از عوامل توسعه و پیشرفت ملل است و یکی از عوامل عمده در پیشرفت
پژوهش و نظامهای آموزشی توجه به زمینه مطالعه و شیوههای مطالعه دانشجویان
دانشگاهست.در این تحقیق میزان آگاهی دانشجویان از شیوههای خواندن اجمالی،
تندخوانی، عبارتخوانی، دقیق خواندن، تجسی و انتقادی بررسی شده و این میزان آگاهی
بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان ارزیابی شده است.روش تحقیق از نوع
توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
است.نتایج کلی تحقیق آشکار کرد که میزان آگاهی دانشجویان نسبت به شیوههای مطالعه
ضعیف است و فقدان آگاهی این قشر نسبت به دانش خواندن از عوامل مؤثر در افت تحصیلی
در نظام آموزشی تصور میشود.
ملخص الجهاز:
"نتایج کلی تحقیق آشکار کرد که میزان آگاهی دانشجویان نسبت به شیوههای مطالعه ضعیف است و فقدان آگاهی این قشر نسبت به دانش خواندن از عوامل مؤثر در افت تحصیلی در نظام آموزشی تصور میشود.
سؤالات پژوهشسؤالات اصلی پژوهش درباره شیوههای خواندن است و آنها را در یک سؤال کلی چنین میتوان مطرح کرد:-آیا دانشجویان از شیوههای خواندن اجمالی 1 ، تندخوانی 2 ، عبارتخوانی 3 ، دقیق خواندن 4 ، تجسسی 5 و انتقادی 6 آگاهی دارند؟سؤالات فرعی تحقیق بر اساس شیوههای مختلف خواندن مبتنی بر میزان آگاهی دانشجویان بر حسب جسنسیت و رشته تحصیلی طرحریزی شده و در مجموع دوازده سؤال است که در دو سؤال کلی زیر جمعبندی میشود:1.
همچنین یافتههای تحقیق مشخص میکند که تفاوت معناداری میان میزان آگاهی دانشجویان برحسب جنسیت و رشتههای تحصیلی مختلف نسبت به روش عبارتخوانی وجود ندارد و همه دانشجویان باید در اینباره آگاهی کسب کنند و برای تسلط بر این شیوه، تمرین و ممارست نمایند.
یافتهها نشان داد که میان میزان آگاهی دانشجویان بر حسب جنسیت و رشتههای تحصیلی مختلف درباره روش مطالعه دقیق خواندن، تفاوت معناداری وجود ندارد و تقریبا آگاهی زنان و مردان در این زمینه نسبت به هم یکسان است.
همچنین یافتههای تحقیق آشکار کرد میان میزان آگاهی دانشجویان بر حسب جنسیت و رشتههای تحصیلی مختلف نسبت به روش مطالعه تجسسیشواهد موجود در این پژوهش نشان داد که دانشجویان از مطالعه به روش انتقادی آگاهی چندانی ندارند و محتاج اطلاعات بیشتری در این زمینه هستند."