خلاصة:
مساله هویت ملی امروزه یکی از مسایل اساسی پیش روی جوامع به ویژه جوامع در حال توسعه به شمار می رود که نیازمند توجه بیشترمسولین و دست اندرکاران است و این مهم یکی از وظایف و کارکردهای تعلیم و تربیت به طور اعم و دانشگاه به طور اخص می باشد. از آنجایی که توجه به هویت ملی در برنامه های درسی آموزش عالی چندان مشهود به نظر نمی رسد این تحقیق بر آن بود تا تاثیر برنامه های درسی بر هویت ملی دانشجویان مورد بررسی قرار دهد. روش این تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی می باشد و برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه مازندران می باشد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که برنامه درسی پنهان دانشگاه نتوانسته هویت ملی دانشجویان را تقویت نماید. هم چنین نتایج تحقیق نشان می دهد که بین دانشکده های مختلف و جنسیت افراد اختلاف معناداری وجود ندارد؛ به عبارت دیگر جنسیت و رشته در تقویت یا تضعیف هویت ملی تاثیر معناداری ندارد و تاثیر اصلی در تقویت و تضعیف هویت ملی را جو دانشگاه برعهده دارد.
ملخص الجهاز:
"با توجه به اهمیت و ضرورت شکلگیری،تقویت و تحکیم هویت ملی، دست اندر کاران آموزش و پرورش باید با دقت نظر و اعمال حساسیتهای لازم در مؤلفههای تعلیم و تربیت از جمله برنامۀ درسی و محتوای آن تمهیدات لازم را با اتخاذ روشهای مناسب برای ایجاد آگاهی و حس تعلق به هویت ملی در بین دانشجویان فراهم آورند تا موجب بروز رفتارهای مناسب فردی و اجتماعی در این زمینه شده،در درازمدت منجر به رفتارهای مطلوب آنان گردد و در آنان اعتقادی را به وجود آورد تا هویت ملی را درک نموده و حفظ حراست کنند.
بنابراین از آنجایی که هویت ملی موضوعی کلیدی به حساب میآید و علاوه بر آن دانشگاه به عنوان محیطی انسان ساز در این زمینه میتواند و میبایست بهطور اساسی ایفای نقش نماید؛لذا مقالۀ حاضر بر آن است تا تأثیر برنامههای ارائه شده در دانشگاه را بر هویت ملی دانشجویان مورد بررسی قرار دهد.
نتایج تحقیق حاضر بیانگر این است که برنامههای درسی مکتوب دانشگاهی نمیتواند تأثیر زیادی بر هویت ملی دانشجویان داشته باشد؛زیرا بررسی فرضیۀ دوم نشان میدهد که برنامههای درسی دانشکدههای مختلف بر هویت ملی دانشجویان تأثیر معنا داری نگذاشته است و بین دانشکدههایی همچون«حقوق و علوم سیاسی»و«علوم انسانی و اجتماعی»در مقایسه با دانشکدهای همچون«علوم پایه»که برنامۀ درسی(آشکار)آنها با مسائل ملی گره میخورد تفاوت معنا داری دیده نمیشود؛بلکه این برنامه درسی پنهان(فضای فرهنگی یا برنامه نانوشته) دانشگاه است که تأثیر اساسی را در در تقویت یا تضعیف هویت ملی دانشجویان در دورۀ تحصیل را ایفا میکند و این امر مسئولین دانشگاه را به تلاش مضاعف در این زمینه ترغیب میکند."