خلاصة:
در این مقاله ارتباط مدیریت دانش با موضوعات فناوری اطلاعات، ارتباطات علمی،
مدیریت سازمانها، آموزشعالی، منابع آموزشی، اطلاعرسانی و تجارت بررسی شده
است.درباره نقش فناوری اطلاعات درتحول ساختارها و ایجاد مهارتهای جدید در افراد،
همچون استانداردگرایی، پژوهش نگری، تفکر شبکهای و نگرش نظاممند بحث شده است و با
اشاره به ضرورت ایجاد محیط مشارکتی برای به اشتراکگذاری دانش در سازمانها، از
مدیریت دانش در نقش یک راهبرد مدیریت جدید یاد میشود.همچنین مدیریت دانش مسیر جدیدی در حیات حرفهای متخصصان اطلاعرسانی بر شمرده
شده است بر ضرورت تغییر نگرش آنها به نقش خود و کسب مهارتهای جدید تأکید شده است.
ملخص الجهاز:
"درباره نقش فناوری اطلاعات درتحول ساختارها و ایجاد مهارتهای جدید در افراد، همچون استانداردگرایی، پژوهش نگری، تفکر شبکهای و نگرش نظاممند بحث شده است و با اشاره به ضرورت ایجاد محیط مشارکتی برای به اشتراکگذاری دانش در سازمانها، از مدیریت دانش در نقش یک راهبرد مدیریت جدید یاد میشود.
کوئین 5 و همکارانش، دانش را در چهار سطح کارکردی تعریف کردهاند:آنچه در فناوریی اطلاعات مهم استتفکر اطلاعات گرایا تفکری ست که از مجموعهای از اطلاعات مفید و موثق تشکیل شده است، به عبارت دیگر آنچه تولید اطلاعات میکند فکر انسان خردمند است نه ابزار.
آنچه در فناوری اطلاعات مهم استتفکر اطلاعاتگرایا تفکریست که از مجموعهای از اطلاعات مفید و موثق تشکیل شده است، به عبارت دیگر آنچه تولید اطلاعات میکند فکر انسان خردمند است نه ابزار، فناوری اطلاعات بیشترین سهم (1) iynaloP (2)دانش ضمنی دانشیست که به صورت عینی قابل پردازش نیست بلکه خاصیتی ذهنی دارد.
فناوری اطلاعات، تحولات زیادی در نقش افراد جامعه ایجاد کرده است و شامل مؤلفههایی چون اطلاعاتگرایی، استانداردگرایی، تحلیلگری اطلاعات و یکپارچه سازی اطلاعات، تفکر شبکهای، خلاصهسازی اطلاعات، پردازش اطلاعات، پژوهشنگری، ذخیرهسازی اطلاعات، انتقال اطلاعات، جمعآوری اطلاعات، تولید اطلاعات، بهینهسازی، روشمندسازی ونظایر آنهاست.
یکی از بهترین ابزارهای تولید دانش، مباحثه روشیست که دانشمندان با کمک آن، آنچه را نمیدانند کشف میکنند و آنچه را میدانند با همکارانشان در میان میگذارند و در این فرایند، دانش جدید تولید میشود(17:24).
در مدیریت دانش جدید، دانش فردی در جهت اهداف سازمان هدایت میشود و این مستلزم ایجاد محیطی مشارکتی برای به اشتراک گذاشتن و تعامل میان افراد است(13)."