خلاصة:
فرجامشناسی به دلیل اینکه به آیندة نادیدة بشر ارتباط دارد و خبر دقیقی از آن در دسترس نیست، همواره از بحثانگیزترین آموزههای ادیان بوده است. در یهودیت هم بهرغم ابهام در منشأ این آموزه که گروهی آن را تحت تأثیر تلاقی اندیشههای یهودی ایرانی در ایام اسارت بابلی میدانند، مفاهیمی همچون ماشیح، رستاخیز مردگان، جهان آینده، آخرین داوری، بهشت و جهنم وجود دارد. گفتنی است پیوستگی مفهوم این آموزهها در نگاهی کلی آنها را در امتداد یکدیگر قرار میدهد.این نوشتار گزیدهای گزارشگونه و تفسیری از بخش ماشیح (فرجامشناسی) تلمود است. تلمود منبع سنت شفاهی آیین یهود به شمار میرود که تفاسیر مهم یهودی را دربر دارد.
Eschatology، as related to humankind unseen future with no actual news about it، has been one of the most controversial questions in religions. Although its source is not quite clear in Jewish tradition، it contains notions like Messiah، the resurrection of the dead، the future world، final judgment، Paradise and Hell. Some relate it to the effect of mixing Iranian Jewish thoughts in the days of detention in Babylon. It should be mentioned that the interrelationships between theses concepts places them in an alignment. This manuscript is a summary in the form of report from the section of God، the world، Human، Messiah (a treasury of Talmud)، authored by Abraham Cohen. Talmud is a verbal source in Jewish religion that includes Jewish interpretations.
ملخص الجهاز:
"610 برقراری مجدد معبد بیت همیقداش سوم که کارکرد آن با بنای اول و دوم معبد که برای قربانیهای کفارۀ گناهان بود، متفاوت است: «در جهان آینده، گذرانیدن همۀ قربانیها متوقف خواهد شد به جز تقدیم قربانی شکرانه که هرگز ترک نخواهد گشت» 611 مزیت بزرگ دوران ماشیح، نجات اسرائیل از ستمگران است، ولی برای رهایی از بدبختیهای گوناگونی که آدمی گرفتار آن است، باید صبر کند تا زمانی که رخت از این جهان بربندد.
شریران و بدکاران در جهان آینده به دوزخ محکوم خواهند شد و علیه ذات قدوس متبارک نالیده، خواهند گفت: ما منتظر نجات قدوس متبارک بودیم و اکنون آیا رواست که چنین سرنوشتی نصیب ما گردد؟ آنگاه ذات قدوس متبارک بدیشان خواهد فرمود: مگر نه اینکه شما وقتی که در جهان روی زمین بودید با همنوعان خود اختلاف و مشاجره داشتید، سخنچینی میکردید، به یکدیگر تهمت میزدید و همه نوع شرارت و بدی از دست شما برمیآمد؟ مگر نه اینکه اهل نزاع بودید و به یکدیگر ظلم و ستم میکردید؟ برای همین مکتوب است: اینک جملگی شما آتش میافروزید و کمر خود را با جرقهها و شعلههای آتش میبندید.
655 سؤالات رستاخیز در روز رستاخیز این سؤالات را از آدمی میپرسند: آیا داد و ستد و کار و کسبت از روی درستی و امانت بود؟ آیا اوقاتی را برای آموختن تورات اختصاص میدادی؟ آیا وظیفۀ خود را در امر تشکیل خانواده و زاد و ولد به خوبی انجام دادی؟ آیا منتظر ظهور و نجات ماشیح بودی؟ آیا کوشش و جهد مینمودی که از هر مطلب حکمتآمیز، مطلب تازهای را درک و استنباط کنی و از آن نتیجه بگیری؟ حتی اگر بتواند به تمام این پرسشها پاسخ مثبت بدهد، با این حال، اگر ترس از خداوند گنجینۀ او باشد، 656 برای او سودمند است و در غیر این صورت سودی عاید او نخواهد شد."