خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور تعیین نوع رابطه هوش هیجانی و پنج مؤلفه آن با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری نیز کلیه معلمان تربیت بدنی استان زنجان در سال تحصیلی 1387 – 1386 بود. از بین 486 معلم تربیت بدنی، 215 نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسشنامه شاخص توصیف شغلی (JDL) بود. از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و Z فیشر) برای تحلیل آماری داده های پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین هوش هیجانی با رضایت شغلی (349/0 = r) و همچنین بین سه مؤلفه مهارت های اجتماعی، همدلی و خودانگیزی با رضایت شغلی در سطح 05/0 ?P وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین پنج مؤلفه هوش هیجانی، متغیرهای مهارت های اجتماعی 442/0، همدلی 302/0 و خودانگیزی 235/0 پیش بینی کننده رضایت شغلی معلمان بودند. فیشر محاسبه شده نشان داد که تفاوت بین ضرایب همبستگی در بین معلمان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و معلمان دارای مدرک کارشناسی ارشد، در سطح 05/0 ?P معنی دار است. به نظر می رسد می توان در کنار فراهم ساختن امکانات و تأمین نیازهای بجای معلمان، با آموزش و افزایش هوش هیجانی، رضایت شغلی آنان را افزایش داد.
The aim of present study was to determine the relationship between emotional intelligence and its five domains with job satisfaction in physical education teachers. The research method was descriptive – correlation and statistical population consisted of all physical education teachers of Zanjan province in 1386-1387. Out of 486 physical education teachers, the sample of the study consisted of 215 teachers who were selected by random sampling proportional method. The research instruments were Supriya Schering emotional intelligence questionnaire and job descriptive index (JDI) questionnaire. Collected data were analyzed through descriptive and inferential methods such as Pearson correlation coefficient, stepwise regression coefficient and Fisher's exact test. Research results showed (P≤0.05) showed a positive and significant relationship between emotional intelligence and job satisfaction (r=0.349) and three domains of emotional intelligence (self motivation, empathy, social skills) and job satisfaction. The result of stepwise regression coefficient showed among five domains of emotional intelligence, self motivation (0.442), empathy (0.302) and social skills (0.235) were predictors of job satisfaction in physical education teachers of Zanjan province. Fisher's test showed that the difference in correlation coefficients was significant at p≤0.05 in physical education teachers with diploma and postgraduate certificate. It seems that in addition to providing facilities and meeting teacher's needs, the education and improvement of emotional intelligence will result in teacher's job satisfaction.
ملخص الجهاز:
جدول 2-رگرسیون گامبهگام،ارتباط بین مؤلفههای هوش هیجانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنیاستان زنجان (به تصویر صفحه مراجعه شود)برای تعیین معنیداری تفاوت بین ضریب همبستگی هوش هیجانی و رضایت شغلی در بین گروهها،ازآزمون Z فیشر استفاده شد که نتایج آن به شرح زیر است1: Z فیشر محاسبه شده برای مردان و زنان برابر 0/05 به دست آمد که با توجه به پایین بودن آن از مقداربحرانی 1/96،تفاوت بین ضرایب همبستگی این دو گروه در سطح 0/05< Z معنیدار نیست.
جدول 3-تفاوت بین ضرایب همبستگی هوش هیجانی و رضایت شغلی با توجه به متغیر سابقۀ خدمت (به تصویر صفحه مراجعه شود)در بین معلمان با سطح تحصیلات مختلف،تنها Z فیشر محاسبه شده برای دو گروه معلمان دارای مدرکتحصیلی دیپلم و معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد بزرگتر از مقدار بحرانی 1/96 به دست آمد کهنشان میدهد تفاوت بین ضرایب همبستگی این دو گروه در سطح 0/05< P معنیدار است.
بحث و نتیجهگیری تجزیه و تحلیل یافتههای مربوط به فرضیۀ اول پژوهش نشان داد ضریب همبستگی بین هوش هیجانی ورضایت شغلی معلمان تربیت بدنی مثبت و معنیدار است.
همچنین لیسیابوسوبه این نتیجه رسید که بین هوش هیجانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی رابطۀ معنیداری وجود دارد11.
حسنخویی(1385)به این نتیجه رسید که بین هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطۀ معنیداری وجود دارد3.
از دیگر نتایج این تحقیق به وجود رابطۀ معنیداری بین مؤلفههای خودانگیزی،همدلی و مهارتهایاجتماعی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی میتوان اشاره کرد.
3283704 rebmun IMU,1346 xoBOP daor beez htroN 300,ynapmoc gninrael dna ecnegilletni lanoitome neewteb pihsnoitaler ehT".