خلاصة:
قرارداد الکترونیک نیز مانند قرارداد سنتی حاصل اجتماع ایجاب و قبول است؛ اما به دلیل وضعیت ویژه قراردادهای نخست و اعلام اراده در محیط مجازی و به خصوص با توجه به نیاز مصرف کنندگان به حمایت کافی در چنین فضایی، قواعدی نوین در قوانین مربوط به تجارت الکترونیک گنجانده شده که هدف آنها حصول اطمینان از آگاهی کامل مصرف کننده پیش از پذیرش ایجاب است. در این مقاله ابتدا ایجاب الکترونیک و قواعد حاکم بر آن و در ادامه مسایل مربوط به قبول مصرف کننده را مورد بررسی قرار می دهیم.
Although electronic contract consists of offer and acceptance، its specific characteristics and the fact that parties to it state their intention in a virtual world i.e. Cyber-space، and specially given consumer's need of enough protection in this environment، new rules have been included in laws concerning this kind of contract which seek to make sure that consumer has been well informed before accepting the offer and making the contract. In this paper، first are studied the offer and its rules and second come the acceptance and some issues about it in electronic consumer contracts.
ملخص الجهاز:
"انعقاد قرارداد الکترونیک و حمایت از مصرفکننده مصطفی بختیاروند* دکترای حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (تاریخ دریافت:1387/6/10-تاریخ تصویب:1387/7/14) چکیده: {IBقرارداد الکترونیک نیز مانند قرارداد سنتی حاصل اجتماع ایجاب و قبول است؛اما به دلیل وضعیت ویژه قراردادهای نخست و اعلام اراده در محیط مجازی و به خصوص با توجه به نیاز مصرفکنندگان به حمایت کافی در چنین فضایی،قواعدی نوین در قوانین مربوط به تجارت الکترونیک گنجانده شده که هدف آنها حصول اطمینان از آگاهی کامل مصرفکننده پیش از پذیرش ایجاب است.
بند یک ماده 1369 قانون مدنی فرانسه که به وسیله قانون اعتماد در اقتصاد دیجیتال وارد سیستم حقوقی این کشور شده،مقرر میدارد:"ایجاب تا زمانی برای گوینده الزامآور است که به خودی خود به صورت الکترونیک قابل دسترسی باشد.
این ماده تحت عنوان دعوت به ایجاب مقرر میدارد:"پیشنهاد انعقاد قرارداد از طریق یک یا چند ارتباط الکترونیک که خطاب به یک یا چند شخص معین نبوده و به طور کلی برای کاربران سیستمهای اطلاعاتی قابل دسترسی باشد،از جمله پیشنهادهایی که از برنامههای کاربردی دو سویه جهت دادن سفارش از طریق این سیستمهای اطلاعاتی استفاده میکند،دعوت به ایجاب فرض میشود مگر آنکه پیشنهاد مزبور به روشنی بر قصد طرف پیشنهاددهنده مبنی بر التزام در صورت قبول طرف مقابل دلالت کند.
حقوق فرانسه:سیستم دو کلیکی برای اعلام اراده طبق بند دو ماده 1369 قانون مدنی فرانسه:"برای اینکه قرارداد به طور معتبر منعقد شود، مخاطب ایجاب باید از امکان بررسی محتوای سفارش خود و قیمت کلی آن و تصحیح&%02124GOHG021G% اشتباهات احتمالی،پیش از تأیید آن به منظور اعلام قبول برخوردار باشد."