ملخص الجهاز:
"هدف اصلیاین کتاب بررسی محور موضوعات اصلی مانند:تاریخ کتابخانهو گرایش آنها به استفاده از قوانین مدون علمی برای سازماندهیاطلاعات،و به کارگیری ابزارهای تولیدی هر دوره برای نظامندترکردن کتابخانهها است.
فصل اول،«تغییرات در سه دهه اخیر کتابخانه علمی»،مقدمهای طولانی&%17224OKKG172G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)و در واقع نگاهی تاریخی و گذرا به تغییرات پدیده آمده در روندتوسعه کتابخانههای علمی در سه دهه اخیر است.
در قسمتهایدیگر این فصل به پیشرفتها صورت گرفته در طی سه دههاخیر،از جمله اختراع صنعت چاپ در قرن پانزدهم،و در پی آنافزایش شمار کتابخانهها و تغییرات نظام اجتماعی در دهه 60 نیزاشاره شده است.
در این فصل از کتاب نویسندهاتفاق تاریخی دهه 60 و 70 را که مربوط به تحولات آموزشی دردانشکدههای معتبر غرب است،یادآوری میکند،و اینکه تحصیلاتعالی تدارک دیده شده توسط کالجها و مؤسسات آموزشی توسعهقابل توجهی در این برهه زمانی داشته؛بنا به گفته نویسنده:«رشداین تغییرات در بخش آموزش در سراسر دنیا سریع بوده و تأثیریشگرف و اساسی در میزان کیفیت و کمیت خدمات کتابخانههایدانشگاهی داشته است.
ظاهرا نویسنده با توجه به پیشرفتهایصورت گرفته مدعی شده است که خدمات کتابخانهای در آیندهنزدیک رقابتی خواهد شد؛چرا که امروزه کتابخانهها با استفاده ازابزارهای مدرن،از جمله مرجعهای الکترونیکی،پست الکترونیکی،ارسال نامههای اداری به صورت خودکار و...
در این بین منظور نویسنده کتاب از کلمه رقابت در عنوانفصل،رقابت برای پولی کردن خدمات کتابخانه است که خدماتکتابخانهها و دیدگاه کتابداران را به چالش کشانده است.
نویسنده کتاب نظرات،راهکارها و پیشبینیهای شخصیخود برمبنای تغییرات زمانی و فناوری را بیان میکند،وهمچنین تأثیر آنها را برروی کتابخانههای آینده بررسیمینماید؛مانند حضور کامپیوتر در کتابخانهها و نقش آنهادر تسریع خدمات کتابخانهای."