خلاصة:
این نوشتار پس از مفهومشناسی تربیت و تبیین جایگاه آن در حقوق کودک، به معرفی قرآن و کنوانسیون حقوق کودک به عنوان دو نظاموارة تربیتی پرداخته است. پس از بررسی تطبیقی که به دو لحاظ کیفی و کمّی صورت پذیرفت، این امر نمایان شد که کنوانسیون حقوق کودک از کاستیها و نارساییهای فراوانی در زمینة تربیتی برخوردار است. در نهایت این نتیجه به دست آمد که تربیت کودک در قرآن از جایگاهی ممتاز و جامعتر نسبت به کنوانسیون برخوردار است.
Explaining the concept of education and its place in children’s rights، this paper has introduced the Quran and CRC as two educational systems. After a comparative study in both qualitative and quantitative terms، it appeared that the CRC has a lot of shortcomings and failures in the educational field. Finally، the result was that the child’s upbringing in the Quran has more privileged and comprehensive place in the Quran than in the Convention.
ملخص الجهاز:
"1. نکات تربیتی مستقیم از جمله دستورات قرآن که مربوط به تربیت روانی و جنسی کودکان میباشد، نحوة ورود و خروج آنان به استراحتگاه والدین است که باید توسط والدین تذکر و آموزش داده شود: ای کسانی که ایمان آوردهاید، بردگان شما و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیدهاند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، و نیمروز هنگامی که لباسهای (معمولی) خود را بیرون میآورید، و بعد از نماز عشا؛ این سه وقت خصوصی برای شماست اما بعد از این سه وقت، گناهی بر شما و بر آنان نیست (که بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یکدیگر بگردید (و با صفا و صمیمیت به یکدیگر خدمت نمایید).
بررسی تطبیقی قرآن و کنوانسیون با دقت و تأمل در آیاتی که دربارة تربیت کودک میباشد و مشاهدة بندهای تربیتی کنوانسیون حقوق کودک، میتوان تفاوتهای آنها را به دو بخش کلی تقسیم کرد: بخش اول: به لحاظ کمی کنوانسیون، بندهای اندکی (تنها مواد: 29؛ اهداف تربیتی و 28؛ حق آموزش و پرورش) را به تربیت کودک اختصاص داده است و به جای پرداختن به مسئلة مهمی چون تربیت ـکه شاید مهمترین بخش حقوق کودک را شامل میشودـ بیشتر به انواع آزادیهای حقوقی کودک اشاره میکند.
. قرآن، نمونههایی از این نوع برخورد با فرزندان را آورده است، از جمله: داستان مشورت خواستن ابراهیم( از پسرش اسماعیل( دربارة ذبح او که آیات مربوط به آن در بحث قرآن و تربیت کودک ذکر شد (صافات/ 102ـ103؛ ر."