ملخص الجهاز:
"یکی از حوزههای پژوهشی که در نیمدهه گذشته بهطور خاص پررنگتر شده، جنبههای احساسی تعامل با اطلاعات است و کتابی نیز(ناهل و بیلال،22007)در این مورد منتشر شده است.
وی مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی و دکترای علوم اطلاعات دارد،و ترکیب این دو حوزه مطالعاتی روانشناسی و علوم اطلاعات،وی را به فردی مناسب برای پرداختن به موضوع کتاب،یعنی تأثیر و نقش ویژگیهای شخصیتی بر تعامل اطلاعاتی انسان تبدیل میکند.
محتوای کتاب در مورد شخصیت نظریههای مختلفی وجود دارد؛از جمله مدل کیرسی4و مدل معروف میرس-بریگز5که هر دو مبتنی بر این نظر یونگ هستند که روان انسان دارای چهار کارکرد است:تفکر،احساس،شور و هیجان،و شهود.
در کنار این مدلها،مدل دیگری به نام مدل پنج عاملی شخصیت انسان نیز وجود دارد که ساختار کتاب حاضر،حول آن شکل گرفته است.
این کتاب احتمالا اولین کتاب مهم و شاید تنها کتاب در مورد رابطه بین ابعاد شخصیت و رفتار اطلاعاتی است،و از این جهت کتاب ارزشمندی برای همه علاقهمندان به حوزه رفتار اطلاعاتی و تعامل انسان و اطلاعات است."