خلاصة:
کیفیت زندگی مفهومی است که در سالهای اخیر بواسطه نقشی که در سلامت روان افراد دارد، اهمیت بسزایی یافته است. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفیت زندگی و خود مختاری در دانشجویان استعدادهای درخشان (علوم پزشکی و علوم انسانی) در دانشگاه های شیراز بود. بدین منظور نمونه ای مشتمل بر 80 دانشجوی استعداد درخشان دختر و پسر (65 نفر علوم انسانی، 15 نفر علوم پزشکی) به صورت تصادفی از میان کلیه دانشجویان استعدادهای درخشان انتخاب گردیدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه «مطالعه کیفیت زندگی اجتماعی» سازمان گالاپ، دانشگاه میسوری (2002)، در 12 بعد و «مقیاس خود مختاری» شلدون و دسی (1996)، در دو بعد استفاده گردید. اعتبار و روایی پرسشنامه های مذکور در پژوهش حاضر احراز گردید. نتایج تجزیه و تحلیل آماری حاکی از آن بود که بین ابعاد مختلف کیفیت زندگی (اصل مداری، شجاعت، زیبا شناختی، توجه به آینده، معنویت و خوب بودن) با ابعاد مختلف مقیاس خود مختاری (خود آگاهی و ادراک قدرت انتخاب) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد P<0.01) و (p<0.05. از دیگر نتایج پژوهش آن بود که در بین ابعاد مختلف کیفیت زندگی بالاترین رتبه به یادگیری و کمترین رتبه به رضایت از تحصیل تعلق گرفت. همچنین دانشجویان در ارزیابی زندگی خود (پله کان زندگی) در 5 سال گذشته، حال و 5 سال آینده، امروز را بهتر از دیروز گزارش کردند و آینده را نیز بهتر از امروز پیش بینی می کردند. در مجموع می توان گفت کسب استقلال و خودمختاری تاثیر مثبت و بسزایی در کیفیت زندگی افراد بویژه افرادی که از توانمندی های شناختی بالاتری برخوردارند، دارد.
ملخص الجهاز:
"به عبارتی تحقیقات ذکرشده حاکی از آنند که کسب خودمختاری تأثیر بسزایی برکیفیتزندگی افراد دارد بویژه این مسئله در ارتباط با دانشجویان«استعدادهای درخشان»به عنوانبزرگترین سرمایههای انسانی در هرجامعه،اهمیتی دوچندان پیدا میکند چراکه عدم شناختویژگیها و نیازمندیهای این گروه از افراد صدمات جبرانناپذیری به اجتماع وارد میسازد،لذامطالعۀ حاضر به منظور بررسی خودمختاری و کیفیت زندگی در گروهی از دانشجویان«استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز»و«دانشگاه علوم پزشکی»شیراز انجام گرفت.
جدول 3-ضرایب همبستگی بین ابعاد مختلف کیفیت زندگی و ابعاد خودمختاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/01<p** 0/05<p* چنانچه جدول 3 نشان میدهد از میان ابعاد مختلف«کیفیت زندگی»:بعد«اصلمداری»،«جسارت و شجاعت»،«زیباشناختی»،«توجه به آینده»،«معنویت»و«خوب بودن»با خودآگاهی وادراک قدرت انتخاب و خودمختاری کلی همبستگی مثبت و معناداری دارند (0/01<p و 0/05<p) .
لیکن ابعاد مربوط به شرایط تحصیلی(یادگیری،خودنظمیافتگی)دانایی و رضایت از تحصیل)ارتباط معناداری با کیفیت زندگی ندارند،چرا که نظام آموزشی وتحصیلی فاقد امکانات لازم برای جوابگویی به احتیاجات این گروه از افراد میباشد در نتیجهآنان نگرش مثبتی در ارتباط با عوامل ذکرشده ندارند.
*** یادداشتها (1)- efil fo ytilauQ (2)- efil doog ro retteB (3)- (OHW)noitacinagrO htlaeH dlroW (4)- msinodeH (5)- cinomiaduE (6)- yroeht noitanimreted-fleS (7)- ymonotuA (8)- ycnetepmoC (9)- ssendetaleR (10)- lortnoc sucol deviecreP (11)- noitazilanretnI (12)- noitaluger selytS (13)- noitaluger lanretxE (14)- noitaluger detcejortnI (15)- noitaluger deifitnedI (16)- noitaluger detargetnI (17)- noitalugre lanretnI (18)- ydutS efiL ytinummoC fo ytilauQ ehT (19)- (WECR)kroW dna noitacudE rof retneC lanoigeR (20)- elacS noianimreteD fleS (21)- ytidilaV (22)- ytilibaileR *** منابع {E htiw srednalyraM fo efil fo ytilauq ehT.
htlaeh latnem lareneg dna sseccus lanosrep tluda ,IM,tiorteD,ts61)nerdlihC lanoitpecxE rof licnuoC eht fo noitnevnoC lanoitanretnI launnA ."