ملخص الجهاز:
"دستیابی به منابع اطلاعاتی دیجیتالی از طریق کتابخانههای دیجیتالی،رکن اساسی آموزش از راه دور در اسفندماه 1390،همایش>>نقش کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی ایران در هزاره سوم<<توسط دانشگاه پیامنور قم برگزار شد که حاصل آن،کتاب مجموعه مقالات همایش بود و در این نوشتار،به نقد و بررسی آن میپردازیم.
معرفی اثر کتاب همایش نقش کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی ایران در هزاره سوم(مجموعه مقالات)توسط دکتر سعید غفاری گردآوری و ویراستاری شده و در اسفندماه 1390 در 290 صفحه منتشر شده است.
4. یادگیری الکترونیکی و کتابخانههای دیجیتال زهرا اسمعیلی،دانشجوی کارشناسی کتابداری دانشگاه پیامنور قم،در این مقاله به تعریف کتابخانههای دیجیتالی پرداخته و محتوای کتابخانههای دیجیتالی، دلایل ضرورت ایجاد کتابخانۀ دیجیتال،دیجیتال،اهداف کتابخانۀ دیجیتال،مهارتهای توسعۀ اطلاعات دیجیتال،بازیابی اطلاعات در محیط دیجیتال،مفهوم یادگیری الکترونیکی و فنآوریهای یادگیری،یادگیری الکترونیکی،آموزش از راه دور و یادگیری آمیخته،و محیطهای یادگیری مجازی نسل آینده را تشریح کرده است(صص 69-80).
6. کتابخانههای دیجیتالی،ابزاری مناسب در توسعه و ترویج آموزشهای الکترونیکی دکتر حسن کیانی،دانشیار گروه کتابداری دانشگاه الزهرا(س) در مقالۀ خود ضمن تشریح خلاصهای از تاریخچۀ شکلگیری کتابخانههای دیجیتالی و نیازمندیهای روز در جهت گسترش نظاممند،نحوۀ رشد و توسعۀ آن به صورت یادگیری الکترونیکی پرداخته و نقش کتابخانههای دیجیتالی را در گسترش این نوع یادگیری تشریح کرده است(صص 118-130).
سازگاری کتابخانۀ دیجیتالی دانشگاه پیام نور با وب معنایی شهلا رضوانی در این مقاله به این بحث پرداخته که (به تصویر صفحه مراجعه شود) فن آوریهای وب،معنایی قادر به توسعۀ کتابخانههای دیجیتال از طریق راهبری و بازیابی ارتقا یافته در محیط ناهمگن مدارک،پروفایل کاربر،شخصیسازی،افزودن به یک متن،رابط کاربری و تعامل ارتقا یافته انسان با رایانه است(ص 279)."