ملخص الجهاز:
بررسی مسئلۀ علم و دین ، کشف انواع روابط میان آنهاو ارائۀ راه حل برای نمونه های تعارض میان آموزه های دینی و نظریه ها یافرضیه های علمی، یکی از مباحث نظری برای اسلامیسازی دانشگاههاست .
نویسندة مقالۀ «تبیین و تحلیل نظریۀ اسلامی سازی معرفت از دیدگاه فاروقی و علوانی »،به معرفی مؤسسۀ بین المللی فکر اسلامی در واشنگتن پرداخته و مراحل ١٢گانۀ علم دینی، مبانی هستی شناختی علم از دیدگاه فاروقی و روش شناسی و معرفت شناسی دانش از دیدگاه علوانی را بیان کرده است .
بر این اساس ، آنها به ارائۀالگوهایی از اسلامی سازی این دانش سکولار پرداختند تا بتوانند چالشهای پیش روی تفکر در جهان اسلام را پاسخ دهند.
هدف مقالۀ «نقدو بررسی رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود»تبیین رابطه ی علم و دین ، بر اساس آن نوع از ارتباط که علم دینی را معنادار تلقی میکندمی باشد.