ملخص الجهاز:
"از زمانیکه قدرت تولید و بازده کار سازمانهای دولتی و عمومی مطرح شد واز آن هنگام که تحلیل هدفها و مقاصد برحسب هزینه آنها صورت گرفت و ازموقعیکه تکنیک تشکیلات اداری براساس مدار منطقی جریان امور قرار داده شدشرایط روانی مامورین در انجام کار و انتظارات از نحوه پیشرفت امورمملکتی تغیر نموده است و مشکل بنظر میرسد که در راه متوقف شود واصولا سیر تحول بسوی تکامل است و نباید چنین انتظاری داشت.
رعایت جنبه آخری سیستماز همه دقیقتر و انجام آن از همه مشکلتر است زیرا فرض بر آنستکه وظایفهریک و مسئولیت مربوطه بروشی تعیین شده و معیار و مقیاس اندازهگیریو سنجش در اجرای هر وظیفه جنان باشد که مطلب تقریبا قابل بحث باشدو هر مسئول دارای قدرت و وسائلی گردد که بازده مطلوب را تامین نمودهو در صورت لزوم تقویم مجدد هدفها و معیارها را ممکن سازد.
از یکطرف چنانچه این سرمایهگذاریها درحساب سرمایه منظور نگردند سرمایهگذاری دولت کمتر از واقع تقویمشده است و از جانب دیگر تهیه بودجه دوگانه بهیچوجه نبایستی برای انتخابمنابع مالی و اعتبار جهت اجرای امری پایه اتخاذ تصمیم گردد یعنی اینتقسیم را نباید اساس سنجش قرار دارد و قضاوت نمود که بهتر است اعتباربوسیله مالیات یا استقراض صورت بگیرد.
در بودجه سرمایهای تمام سرمایهگذاریها چه مولد بهرهباشند و چه نباشند ثبت میگردد ولی سرمایهگذاریهای«غیر سودآور» »selbatner noN« را در بودجه جاری ضبط میکنند و معتقدند کهبایستی بکلی طی مدت عمل کرد بودجه مستهلک گردند،این راهحل واقع-بینانه و مطلوب نیست زیرا توصیه آن منوط باین است که فقط منابع مالیجهت سرمایهگذاریهای«سودآور»بایستی بوسیله وام و استقراض تهیه شودعلاوه بر این مفهوم سرمایهگذاری«مولد بهره»خود قابل بحث است زیرا تماممخارج زیر بنا برای مثال که موجب افزایش قدرت تولید ملی میگردد مأخذمالیات elacsiF-etteissA را وسیعتر و مهمتر میسازد."