ملخص الجهاز:
"در حقیقت هدف برنامه پنجساله سوم عبارت استاز ایجاد 30 میلیون شغل اضافی طی سالهای 85-1960 ولی بواسطه تجدیدنظر بالائی که در پروژه نیروی کار بعمل آمده،این اشتغال اضافی نرخ بیکاریرا به 3/7%کاهش نخواهد داد بلکه کمی بیشتر یعنی به 4%خواهد رساند اینموضوع با توجه بجداول شماره(1)و( A 1)روشن میشود، در مورد مشخصات آموزشی شخص بیکار که در ترکیب بیکاری با سطحها و انواع تعلیم و تربیت قرار دارد،اطلاعات قابل ملاحظهای موجود نیستاین اطلاعات میتوانند نشان دهند که آیا تحصیلات عالیه و یا نوعی از آموزشو پرورش در تفوق بر دیگری قابلیت اشتغال شخص را افزایش میدهد یا نهبعبارت دیگر آقا آموزش و پرورش منجر به آماده کردن اشخاص برایمشاغلی که در اداره توسعه ایجاد شدهاند میشود؟اطلاعات درباره سطحآموزشی شخص بیکار همچنین ممکن است برنامهریزی برای سرمایهگذاریدر منابع کمیاب تحصیلات ابتدائی-متوسطه و عالی را تسهیل کند سرشماری سال 1961 جدیدترین و عمدهترین منبع اطلاعات درباره ترکیب نیروی کار از جمله توزیع آن برحسب طبقات شغلی،رشتههایفعالیت اقتصادی و سطح تعلیم و تربیت میباشد.
این نسبتها که فرض شده در طیبرنامه بلندمدت 20 ساله ثابت باقی بمانند در جدول شماره(5)آورده شدهاند نظر بر اینکه فقدان اطلاعات،تجزیه و تحلیل خیلی مفصل را اجاره نمیدهد،لذا ما تنها طبقه فنی و حرفهای را به سه نوع تخصص مورد ملاحظه قراردادیم یعنی: الف-مهندسان-ارشتیکتها و نقشهبرداران ب-نقشهکشها و تکنیسینهای مهندسی و علمی ج-صنعتگران متخصص جدول شماره(5):نیروی انسانی تعلیمیافته اضافی بعنوان درصد اشتغال اضافی در بخشهای غیر کشاورزی طی برنامه دوم(65-1960) نوع نیروی انسانی بخش\صنعتی\حملونقل و\ساختمان\عام المنفعهاستخراج\(بزرگ و متوسط)\ارتباطات مهندسان-ارشیتکتها و نقشهبرداران\1/3\0/6\0/3\1\0/2 نقشهکشها و تکنیسینهای فنی و مهندسی\-\0/7\1/5\4/5\0/6 شیمیدانها و فیزیکدانها و سایر دانشمندان علوم طبیعی\-\0/4\-\-\- صنعتگران متخصص\10/6\43\33\20\14 سه نوع تخصص مذکور،باید در مرحله رشد سریع صنعتی پاکستان طی 20سال آینده ننش قاطعی ایفا کنند احتیاجات نسبت به این تخصصیها در بخشهایکشاورزی(باستنای و زمانی آموزش و پرورش،بهداشت و خدمات عمومی)طی برنامه دورنما در جدولهای شماره(6)و (BS) آورده شدهاند."