ملخص الجهاز:
"آنها نه تنها بخودیخود موفق نمیشوند درجهتی بسط و تکامل یابند تا بتوانند دورنماهای تازهای ایجاد کنند برعکسحتی از اینکه ما دورنماهای تازهای را که بوسیله سایر نیروهای اجتماعیبرای ما باز میشود مورد توجه قرار دهیم جلوگیری میکنند از آنجمله استتحقیق در زمینه حقایق این سنتپرستی تئوری عملا یکی از علل عمدهایاست که توجیه میکند چرا تحقیق تجربی جرئت و اصالت بیشتری رانشان نمیدهد و چرا دنبالهرو حوادث است و چرا بندرت مقدم بر حوادثقرار میگیرد.
بعلاوه این امر که طرفداران فلسفه فایدهجوئی عملا از عهدهمحاسبه دقیق و ثمربخش شادی و رنج برنیامدند(روشی که آنرا برای تعیینتجربی اقداماتی که به حداکثر«رفاه عمومی»منجر میشد و آنها این روشرا بخود نسبت میدادند)لزوما موجب گردید که این اصل همآهنگیمنافع از حیطه احتمالات به حیطه مباحث عملی رانده شود و با مسائل گوناگونسیاسی ارتباط پیدا کند زیرا اگر آنها یکسانی منافع فردی را میپذیرفتنددیگر نیازی باین نداشتند که منافع را بدقت تعیین کرده و از آن معدلی برای جامعهعرضه کنند شرایط لازم برای اینکه این معدل حداکثر باشد در خارج ازاین محاسبات وجود داشت.
بدون تردید ما امروزه میتوانیم خود را از ایمان و اعتقاد پابرجاو استوار فلاسفه قدیمی به وجود هماهنگی ذاتی منافع در جهان بنحوی کهمیبینیم یا بصورتی که ممکنست بعدها بوجود بیاید خیلی دور احساس کنیماگر ما نحوه تعلیل افکار سیاسی عمومی خود را راجع به نتیجهای که از آنمیخواهیم بگیریم مورد توجه قرار دهیم-اگر مقالات جراید و سخنرانیهایحزبی را در هنگام مبارزه انتخاباتی ملاحظه کنیم یا یکی از مباحث مجمععمومی سازمان ملل متحد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم-اگر یکباردیگر تئوری اقتصادی را بررسی کرده و از خود سئوال کنیم چرا اینان جملگیمسائل را بنحوی بررسی میکنند که باید باشند و در اینصورت اگر بتوانیمانعطافی در نحوه عمومی استدلال خود بوجود آوریم،از دیدن اینکه ایندکترین کهنه هماهنگی چه سلطه عظیمی بر افکار ما دارد بسیار متعجبخواهیم بود."