خلاصة:
در پژوهش حاضر به منظور بررسی ماهیت و جهت رابطه تفکر و زبان، تشکیل مفهوم (به عنوان اساسی ترین عنصر تفکر) در دانش آموزان شنوا و مبتلا به نقص شنوایی مورد مقایسه قرار گرفت تا از این طریق تاثیر فقدان یا تاخیر در آموزش زبان و همچنین تفاوت در نوع درون دادهای زبانی (زبان نشانه ای) بر تشکیل مفهوم و به تبع آن تفکر مورد ارزیابی قرار گیرد. این مطالعه از نوع کاربردی و روش انجام آن زمینه ای است. نمونه آماری براساس سطوح شنوایی، سطوح سنی و جنسیت در گروه ها جایگزین شده اند. با این حال متغیر وابسته پژوهش (فرایند شکل گیری مفهوم) و تاثیر سطوح متغیر مستقل بر آن به شیوه تجربی مورد بررسی قرار می گیرد. جامعه آماری: در گروه های مبتلا به نقص شنوایی، شامل کلیه افراد 17- 5 سال ناشنوایی است که تحت نظارت مرکز آموزش استثنایی شهر قزوین، آموزش های ویژه را دریافت می کنند و در گروه شنوا، شامل کلیه افراد 17- 5 سالی است که در مقاطع پیش دبستانی تا دبیرستان شهرستان قزوین مشغول به تحصیل هستند. نمونه آماری: پژوهش عبارت از 110 نفر است که شامل سه گروه 30 نفری (ناشنوا، نیمه شنوا و شنوا) است. هر گروه متشکل از 15 دختر و 15 پسر است (5 نفر در هر یک از رده های سنی پیش عملیاتی، عملیات عینی و عملیات صوری) و یک گروه 20 نفری (کم شنوا) که متشکل از 10 دختر و 10 پسر (5 نفر در هر یک از رده های سنی عملیات عینی و صوری) است. در گروه مبتلا به نقص شنوایی به دلیل محدود بودن جامعه آماری، کلیه افراد مورد آزمون قرار گرفتند. گروه شنوا با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای در گروه جایگزین شدند. ابزار و روش تحلیل داده ها: نمرات حاصل از آزمون شکل گیری مفهوم ویگوتسکی در دو گروه به وسیله نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون تعقیبی توکی و آزمون t مستقل مورد مقایسه قرار گرفت. پژوهش نشان می دهد توالی مراحل و سن ظهور شکل گیری مفهوم در دو گروه یکسان بوده، در گروه های پیش عملیاتی و عملیات عینی بین دو گروه شنوا و ناشنوا تفاوتی وجود ندارد؛ اما در گروه عملیات صوری، اگر چه ناشنوایان قادر به تشکیل مفهوم هستند، اما در مقایسه با گروه شنوا تفاوت معناداری نشان می دهند. از میان عوامل سن، جنس و سطح شنوایی، تنها عامل سن در تشکیل مفهوم تاثیر داشته و بین دختر و پسر در تشکیل مفهوم در دو گروه شنوا و مبتلا به نقص شنوایی تفاوتی مشهود نیست. پیشنهاد: می شود با توجه به محدودیت های این تحقیق، در پژوهش های بعدی با نمونه آماری بزرگتر، عوامل هوش، همتاسازی نمونه و نمونه گیری تصادفی لحاظ شود.
ملخص الجهاز:
"از آنجا که در ردة عملیات صوری تفاوت زیادی بین افراد شنوا و افراد مبتلا به نقص شنوایی در مقایسه با شکلگیری مفهوم وجود داشت، به منظور بررسی دقیقتر نتایج و تعیین سطح توانایی افراد مبتلا به نقص شنوایی در شکل گیری مفهوم و میزان رشد این توانایی در گروههای مبتلا به نقص شنوایی نسبت به ردة سنی قبلی، نمرههای این گروهها با گروه عملیات عینی شنوا با استفاده از آزمون t مستقل مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر است: جدول 3.
اما با توجه به نتایج جدول شمارة 1 میتوان نتیجه گرفت از آنجا که تفاوت بین گروه شنوا و ناشنوا در ردة سنی پیش عملیاتی و عملیات عینی معنادار نیست، بنابراین معناداری مذکور ناشی از تفاوت زیاد در نمرههای شکل گیری مفهوم در افراد شنوا و گروههای مبتلا به نقص شنوایی در ردة سنی عملیات صوری است و این معناداری تفاوت را نمیتوان به تمامی ردههای سنی تعمیم داد.
در ارتباط با تأثیر سطح شنوایی در شکل گیری مفهوم، اگر چه نتایج آزمون تعقیبی حاکی از تفاوت معنادار بین گروههای شنوا و مبتلا به نقص شنوایی است، اما همان طور که بیان شد، این معناداری ناشی از تفاوتهای فوق العاده زیاد گروه مبتلا به نقص شنوایی و گروه شنوا در ردة عملیات صوری است و نمیتوان آن را به تمامی گروهها تعمیم داد."