خلاصة:
هدف از انجام گرفتن این پژوهش، تعیین اثر بخشی مداخله مبتنی بر افزایش گرایش اجتماعی بر کاهش مشکلات کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر ارومیه 31 نفر با تشخیص این اختلال انتخاب و به صورت تصادفی درگروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند و مقیاس کانرز به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد.گروه آزمایشی 15 جلسة آموزشهای لازم در خصوص گسترش تعلق و گرایش اجتماعی را دریافت نمودند در حالی که در مورد گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. سپس همان مقیاس به عنوان پس آزمون و در پی گیری سه ماهه بر روی هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتیجهگیری و پیشنهاد: .نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر افزایش گرایش اجتماعی منجر به کاهش معناداری در مشکلات کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی می گردد. . با وجود این، یافته های حاصل از این پژوهش ، بر تحول حس تعلق و گرایش اجتماعی بعنوان بخشی اساسی از هر درمان یا برنامة راهنمایی برای کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی تأکید می کند.
ملخص الجهاز:
"این مطالب آنگاه اهمیت افزونتری می یابند که بدانیم در ادبیات اختلال Attention Deficit Hypeactivity Disorder Social Skills Faraone et al نارسایی توجه - بیش فعالی به وضوح مشخص شده که داشتن حس تعلق، بخش مهمی از سلامت عمومی و روانشناختی و بهترین پیشبینی کنندة مشکلات روان شناختی در نوجوانی می باشد(بارکلی ،2006).
حال با توجه به اینکه در پژوهشهای مختلف مشخص گردیده که از طرفی نتایج حاصل از افزایش مهارتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون کنشی ضد و نقیض بوده و از طرف دیگر افزایش گرایش اجتماعی با سلامت روانی توأم است، این پژوهش درصدد است تا اثربخشی افزایش گرایش اجتماعی را در کاهش مشکلات این کودکان مورد بررسی قرار دهد.
اهداف کلی پژوهش هدف کلی و اصلی این پژوهش، تعیین اثر بخشی مداخله مبتنی بر افزایش گرایش اجتماعی بر کاهش مشکلات کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی بود از هدف های دیگر این پژوهش معرفی و پیشنهاد یک راهکار کمکی بر اساس ادبیات تحقیقی مربوط به بهبود مهارتهای اجتماعی، برای کمک به کودکان مبتلا به نارسایی توجه - بیش فعالی است.
همچنین با توجه به اهمیت موضوع مهارت های ارتباطی در درمان کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی پیشنهاد می شود، آموزش هایی در راستای شیوههای افزایش حس تعلق و علاقة اجتماعی این کودکان به والدین شان، جهت تسهیل در فرایند درمان صورت گیرد."