خلاصة:
هدف از انجام دادن این پژوهش بررسی اثربخشی روش چند حسی فرنالد روی کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. بدین منظوریک نفر دانشآموز پسر ویک نفر دانشآموز دختر نارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به روش چند حسی فرنالد آموزش داده شدند. پژوهش حاضر در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایة منفرد به انجام رسید در راستای آن 20 جلسة آموزش با پیگیری دو ماهه و سه ماهه اجرا شد و به منظور ارزیابی پیشرفت این کودکان از آزمون خواندن و نارساخوانی نما استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آزمودنیها پیشرفت کردهاند و این پیشرفت در پیگیری دو ماهه و سه ماهه پایدار بود. پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی از گروههای سنی دیگر و مقاطع تحصیلی دیگر استفاده شود.
ملخص الجهاز:
"Hersen Ogels Loner Bonesteel Effect Size Becker نمودار1- نمرات آزمودنی اول در آزمون نما در جلسات پایة، درمان و پیگیری / نمودار 2- نمرات آزمودنی دوم در آزمون نما در جلسات پایة، درمان و پیگیری / خرده آزمونها خط پایه جلسة آخر پیگیری اول پیگیری دوم بهبود بعد از درمان بهبود پیگیری اول بهبود پیگیری دوم خواندن کلمات 18 50 53 53 78/177 44/194 44/194 زنجیره کلمات 10 16 17 17 60 70 70 آزمون قافیه 5 14 13 14 180 160 180 نامیدن تصاویر 40 40 40 40 0 0 0 درک متن 14 14 17 17 0 428/21 438/21 درک کلمات 12 20 24 24 67/66 100 100 حذف آواها 5 14 13 14 180 160 180 خواندن ناکلمات و شبه کلمات 4 10 11 12 150 175 200 آزمون نشانههای حرف 14 20 20 10 857/42 785/42 714/35- آزمون نشانة مقولهای 41 42 40 40 439/2- 43/2- 439/2- جدول 1- درصد بهبودی آزمودنی اول در آزمون نما در نمودارهای 1 و 2 میزان پیشرفت آزمودنیها نشان داده شده است.
Montessori Kramer Stockdale Jensen Lyons Sousa همانطور که در بخش یافتههای پژوهش مشاهده شد آزمودنیها در خرده آزمونهای آزمون نما پیشرفت قابل قبولی داشتند؛ و درصد بهبود و میزان اثربخشی بالینی یا همان D کوهن در این آزمودنیها در حد بالا بوده است و به خوبی پیشرفت این آزمودنیها بعد از آموزش به روش فرنالد نشان داده شده است."