خلاصة:
سابقه و هدف: طرح نوروزی هر ساله با تمهیداتی همه جانبه اجرا می شود اما از نتایج عملکرد پلیس در این طرح تا کنون اطلاعات موثقی به دست نیامده است. در این مطالعه میزان رضایت و آگاهی کاربران راه از عملکردپلیس راهور در طرح نوروزی درسال 1388 مورد بررسی قرار گرفت. روش کار: در یک مطالعه Descriptive field study در هر محور بین شهری120 نمونه و شهرهای منتخب 120نمونه و در مجموع 3161 کاربر راه شامل 1247 راننده در محورهای درون شهری و 1914 راننده در محورهای برون شهری توسط 30 نفر کارشناس که مورد آموزش یکسان قرار گرفته بودند، بررسی شدند. روایی پرسشنامه توسط کارشناسان خبره پلیس راهور و فرماندهان پلیس راه استان های کشور و متخصصین دانشگاهی تعیین شد. اعتبار پرسش نامه نیز با استفاده از روش ثبات درونی و با استفاده از آزمون کرونباخ آلفا مورد ارزیابی قرار گرفت. این تعداد نمونه درون شهری از 10 شهر و 18 محور برون شهری که بیشترین حجم سفرهای نوروزی را به خود اختصاص می دهند، جمع آوری شدند. یافته ها: بیش از چهارپنجم افراد مورد مطالعه از خدمات ارائه شده پلیس راهور در طرح نوروزی 1388 اطلاع داشتند. رادیو به میزان 81 درصد و تلویزیون به میزان 80 درصد بیشترین مخاطب را برای کسب اطلاعات کاربران راه هم در محورهای درون شهری و هم در محورهای برون شهری به خود اختصاص می دهند. بیش از دوسوم افراد مورد مطالعه از عملکرد پلیس در محورهای درون شهری در طرح نوروزی 1388 رضایت داشته اند. بین رضایت کلی و جنس افراد مورد بررسی تفاوت معنی داری با 05/0>p مشاهده شد. افراد مذکر رضایتمندی بیشتری از طرح نوروزی در قیاس با افراد مونث داشتند. تفاوت معناداری با 01/0>p بین تحصیلات در مقاطع دکترا و بالاتر با میزان رضایتمندی کلی مشاهده می شود. بالاترین درصد میزان رضایتمندی در گروه دکترا و بالاتر مشاهده شد. در بین انواع برنامه های رادیویی، شبکه خبر بالاترین درصد مخاطب را در طرح نوروزی به میزان 39 درصد و شبکه پلیس کمترین مخاطب به میزان 10 درصد داشت. در محورهای درون شهری رضایت کلی در افراد متاهل و مجرد با 001/0>P تفاوت معنی داری را نشان داد. رضایتمندی متاهلین بطور معنی داری از مجردها بیشتر بود. رضایتمندی کلی در محورها با 001/0>P معنی دار بود. بیشترین رضایتمندی در گروه راضی و کاملا راضی در محور رشت – قزوین قرار گرفت. بیشترین درصد افزایش آگاهی از طرح نوروزی پلیس از شبکه خبرو سپس شبکه پیام هم در سطوح تحصیلاتی مختلف و هم در انواع وسایط نقلیه کسب شده است.. برنامه کنترل نامحسوس بالاترین درصد ارائه اطلاعات در خصوص طرح نوروزی را در بین سایر برنامه ها داشته است. کاربران راه از طرح نوروزی به میزان 81 درصد راضی و کاملا راضی بوده اندو تنها 6 درصد از طرح عدم رضایت داشتند. نتیجه گیری: کاربران راه در محور های درون شهری و برون شهری نسبت به عملکرد پلیس آگاهی داشته و راضی بودند. پلیس نقش خویش را در ایجاد نظم و انضباط در طرح نوروزی به خوبی ایفاد کرده است و حضور محسوس آن ها در برقراری جو آرامش، رفع انسداد در راه ها، کاهش تصادفات، رسیدگی به مشکل مسافران شده و بهبود رانندگی مردم را در پی داشت. پلیس نقش کلیدی داشته لذا می تواند نقش محوریت را در بین سایر سازمان های مرتبط با سوانح ترافیکی ایفاء کند