ملخص الجهاز:
"نمونهای از تأثیر داستان بر انسانروایتی است که بیان میدارد پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله سورۀ فصلت را برای یکی از سرکردگان کفر تلاوت کرد تا به این آیات رسید:{/«فإن أعرضوا فقل أنذرتکم صاعقة مثلصاعقة عاد و ثمود»«إذ جاء تهم الرسل من بین أیدیهم و منخلفهم ألا تعبدوا إلا الله قالوا لو شاء ربنا لأنزل ملائکة فإنابما أرسلتم به کافرون»«فأما عاد فاستکبروا فی الأرض بغیرالحق و قالوا من أشد منا قوة؟و لم یروا أن الله الذی خلفهم هوأشد منهم قوة و کانوا بآیاتنا یجحدون»؛فأرسلنا علیهم ریحاصرصرا فی أیام نحسات لنذیقهم عذاب الخزی فی الحیاة الدنیاو لغذاب الآخرة أخزی و هم لا ینصرون»؛/}{CP5CP}اگر آنها رویگردان شوند بگو:«من شما را از صاعقهای همانندصاعقۀ عاد و ثمود میترسانم!»در آن هنگام که رسولان از پیش رو و پشت سر و از هر سو به سراغشانمیآمدند و آنها را دعوت کردند که جز خدا را نپرستید؛آنها گفتند:«اگر پروردگار ما میخواست فرشتگانینازل میکرد،ازاینرو ما به آنچه شما مبعوث آن هستندی کافریم.
و این پیامها را در یک تقسیمبندی کلیمیتوان در موارد زیر خلاصه کرد: 1-پیامهای فکری در سورۀ شعراء،ضمن بیان داستان حضرت ابراهیم علیه السلام جملاتی را از قول او نقل میکند که برایبیدار کردن حس دینداری مخاطبان به کار رفته است: {/«إذ قال لأبیه و قومه ما تعبدون»«قالوا نعبد أصناما فنطل لها عاکفین»«قال هلیسمعونکم إذ تدعون»«أو ینفعونکم أو ینضرون»{CP13CP}/} هنگامی که به پدر و قومش گفت:«چه چیز را میپرستید؟گفتند:«بتهایی را میپرستیم،وهمه روز ملازم عبادت آنهاییم.
قرآن در سورۀ اعراف بعد از آنکه جریان بلعم با عورا را تشریح میکند،خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید:{/«فاقصص القصص لعلهم یتفکرون»{CP37CP}/}ای رسول ما!سرگذشتها را برای آنها(قوم خود)بازگو نما،شاید بهتفکر و ارزیابی بپردازند."