خلاصة:
هدف: مدیریت دانش فرآیندی است که بکارگیری آن منجر به رشد خلاقیت ، نوآوری و بالندگی منابع انسانی م یگردد و دانشگاه ها مشابه همه سازما نها نیازمند این هستند که نقش و ماهیت دانش را در پیشرفت خود شناسایی و هدایت کنند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین اقدامات منابع انسانی و میزان اجرای مدیریت دانش در شش حوزه ستادی دانشگاه فردوسی مشهد است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است که ضمن بررسی پیشینه موضوع، برای سنجش میزان اجرای مدیریت دانش از پرسشنامه و برای سنجش اقدامات منابع انسانی از سیستم جامع منابع انسانی دانشگاه استفاده شد و برای بررسی رابطه مذکور از روش تحلیل همبستگی اسپیرمن انجام شده است. یافته ها: یافته های این پژوهش ارتباط معن اداری بین مولف ههای مدیریت دانش ( خلق، کسب، سازماندهی، ذخیره، انتشار و بکارگیری) و مولف ههای اقدامات منابع انسانی نشان داد. در بررسی همبستگی متغیرهای اصلی، یافته ها نشان داد که اقدامات منابع انسانی بطور معنادار و مثبتی با میزان اجرای مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد مرتبط است. در پیشنهادهای این پژوهش راهکارهایی برای بهبود، به مدیران ارشد دانشگاه ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"نکته قابل توجه این است که اقدامات منابع انسانی که با ارزشترین منبع سازمان هستند در یک سازمان دانشگاهی چه وضعی دارد؟میزان اجرای مدیریت دانش در سازمان این دانشگاه چگونه است؟و بطور کلی ارتباط معناداری بین این دو وجود دارد؟ اقدامات منابع انسانی تغییرات گسترده و وسیع در عصر حاضر نشان از اهمیت اساسیترین عنصر راهبردی آن یعنی نیروی انسانی کارآمد و متعهد دارد.
آنها نشان دادند که اقدامات منابع انسانی میتواند به اشتراکگذاری دانش در شرکت با ساختار سازمانی و عملکرد مبتنیبر فرهنگ را بهبود بخشد و نشاند دادند که بعدید است کارکنان فعالیتهای مدیریت دانش و بطور خاص اشتراک دانش را به عنوان مجموعه اهداف متنوعی در قراردادهای عملکرد خود بپذیرند (Currie and Kerrin,2003) .
روش پژوهش این پژوهش از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است و به بررسی رابطه بین اقدامات منابع انسانی و میزان اجرای مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد پرداخته است.
نظام جبران خدمات که در پژوهشهای متعددی مورد تأکید قرار گرفته است ( Absar,Nimalathasan,and Jilani,2010;Delery and Doty,1996;Gary,2006;Tannenbaum and Dupuree-Bruno,1994;Youndt,Snell,Dean and Lepak,1996)) ،در این پژوهش رابطه معناداری با اقدامات منابع انسانی نشان نمیدهد.
یعنی همبستگی اقدامات منابع انسانی و مدیریت دانش بالا است (به تصویر صفحه مراجعه شود) این یافته با پژوهشهای فراوانی همراستا است ( Argote,McEvily,and Reagans,2003;Bih- Shiaw and Weining,2003;Chen and Huang,2009;Currie and Kerrin,2003;Pastor Santana,and Sierra,2010;Kase,Paauwe,and Zupan,2009;Nonaka and Takeuchi,1995; Pastor,Santana,and Sierra,2010;Scarbrough,2003)."