خلاصة:
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر بازیدرمانی شناختی-رفتاری در مقایسه با روش آموزش مادران در درمان ترس از شب کودکان است. روش: جامعه آماری، کلیه دختران هفت ساله پایه اول دبستان یکی از مدارس ابتدایی شهر یزد میباشد که دچار ترس از شب بودند. 30 کودک دچار ترس از شب بهروش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه بازیدرمانی، آموزش مادران و گواه (ده کودک در هر گروه) جایگزین گردیدند. آزمودنیها در گروه بازیدرمانی طی شش جلسه هفتگی یک ساعته بهصورت انفرادی تحت بازیدرمانی شناختی-رفتاری قرار گرفتند و در گروه آموزش مادران، سه جلسه آموزش گروهی هر دو هفته یکبار برگزار شد. در گروه گواه هیچ مداخلهای انجام نگرفت. پس از پایان مداخلهها، پسآزمون و سرانجام دو هفته بعد از اجرای پسآزمون، آزمون پیگیری اجرا شد. ابزارهای شامل مصاحبه ساختاریافته ترس از شب کودکان، پرسشنامه ترس از شب والدین، و پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی بود. در تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس (اندازههای مکرر) استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از اثربخشی بازیدرمانی شناختی-رفتاری در کاهش ترس از شب کودکان بود. بهعلاوه تفاوت میان گروه بازیدرمانی با گروه آموزش مادران و گروه گواه، معنادار بود. نتیجهگیری: این یافتهها با پژوهشهای پیشین همخوانی دارند، گرچه برخلاف برخی از پژوهشها یافتههای این پژوهش تاثیرگذاری روش درمانی آموزش مادران بر کاهش ترس از شب کودکان را تایید نمیکند.
ملخص الجهاز:
"اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد شناختی-رفتاریدر کاهش ترس از شب کودکان Efficacy of Cognitive-Behavioral Play Therepy in Reducing Children's Night-time Fears تاریخ دریافت:1388/09/12 تاریخ پذیرش:1390/02/22 وجیهه ابراهیم دهشیری*؟؟؟ ،محمد علی مظاهری1کارینه طهماسیان2 کیده {IBمقدمه:هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر بازیدرمانی شناختی-رفتاریدر مقایسه با روش آموزش مادران در درمان ترس از شب کودکان است.
طبق گزارش نتایج جداول 1 و2 تفاوت معنادار میانگین نمرات بسامد ترس از شب در بین سهگروه به گونهای است که میانگین این نمرات در گروهبازی درمانی در مقایسه با گروههای آموزش مادران و گواه درپسآزمون و پیگیری به نحو معناداری پایینتر است.
طبق گزارش نتایج جدول 3 و 4تفاوت معنادار میانگین نمرات شدت ترس از شب در بین سه گروه به گونهای است که میانگین این نمرات در گروهبازی درمانی در مقایسه با گروههای آموزش مادران و گواه درپسآزمون و پیگیری به نحو معناداری پایینتر است.
جدول 7 میانگین و انحراف معیار مر بوط به شدت ترس ازشب کودکان در پرسشنامه والدین در سه گروه بازی درمانی،آموزش مادران و گواه نشان داده شده است.
طبق گزارش نتایج جداول 7 و 8تفاوت معنادار میانگین نمرات شدت ترس از شب در بین سهگروه به گونهای است که میانگین این نمرات در گروهبازی درمانی در مقایسه با گروههای آموزش مادران و گواه درپسآزمون و پیگیری به نحو معناداری پایینتر است.
Cogn Ther Res. 1985;9: 309-19 6- Gordon J,King N,Gullone E,Muris P,Ollendick TH."