خلاصة:
عوامل اصلی بروز تصادفات شامل انسان، وسیله نقلیه، جاده و محیط است. از بین این عوامل، انسان دارای بارزترین نقش میباشد. پارامترهای موثر و مهم عامل انسانی که در فرهنگ خطرپذیری و رانندگی موثر هستند عبارتاند از: سن، جنسیت، تحصیلات، محیط و درآمد که در این تحقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. سن و جنسیت دو عامل مهم در تغییر حالات و رفتار راننده است. تحصیلات نیز به صورت مرحلهای و اکتسابی موجب دگرگونی در بهبود کیفیت رانندگی میشود. این پارامتر تا حد مشخصی تاثیرگذاری خود را به حداکثر میرساند و بعد از آن رفتار مشابهای با مقاطع بالاتر خواهد داشت. محیط نیز به لحاظ روحی و روانی راننده را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. درآمد افراد موجب ارتقاء کیفیت زندگی و در نتیجه افزایش سطح سواد و فرهنگ آنان میشود. مصرف مواد مخدر نرخ خطرپذیری راننده و بروز حوادث را بخصوص برای جوانان و افراد میانسال افزایش خواهد داد. نتایج این تحلیل نشان میدهد که رانندگی با سن میانسالی و تجربه کافی رانندگی، چه مرد و چه زن، با سطح تحصیلات ایدهآل در محیطی ایمن و شرایط جغرافیایی و جادهای آرمانی و درآمد کافی از فرهنگ و رفتار بسیار مناسب در رانندگی برخوردار باشد. بنابراین، تلاش همگانی در جهت افزایش سطح تحصیلات، ایجاد محیطی مناسب و درآمدی درخور شآن افراد را میتوان تلاشی موثر در جهت بهبود فرهنگ ترافیک و رانندگی ایمن با حداقل خطرپذیری ارزیابی کرد.
ملخص الجهاز:
"در کشورهای با درآمد کم و متوسط بالاترین نرخ تلفات در هر 100 هزار نفر، به این رده سنی اختصاص مییابد؛ زیرا در زمان بروز یک حادثه و تصادف با وسایل نقلیه موتوری، احتمال کشته شدن افراد مسن و ایجاد نقص عضو به دلیل بهبودپذیری کمتر آنها، جدیتر است (گزارش جهانی ، 1385).
نتیجه مهم تفاوتها در محدودیتهای سرعت و فواصل طولانی پیموده شده شامل سرعتهای عبوری بسیار بالا و افزایش قرارگیری در معرض خطر برای نواحی برونشهری، احتمال طرحریزی یک نسبت قابل توجه از تفاوتهای ناشی از صدمه بواسطه موقعیتهای جغرافیایی است.
تأثیر الکل، دارو و مواد مخدر در فرهنگ خطرپذیری رانندگان با گروه سنی 25 تا 34 سال در معرض مصرف الکل، مواد مخدر یا هر دو این مواد با یکدیگر نسبت به سایر گروههای سنی قرار دارند و بالتبع همین عامل باعث بالاتر بودن نرخ تصادفات این گروه سنی است.
در عین حال، تحقیقی که در انگلیس و فرانسه انجام گرفته، نشان دهنده این است که وقتی مواد دارویی روانی همراه با الکل مصرف میشوند، از توانایی راننده به حد قابل توجهی کاسته و تأثیر بیشتری در بروز تصادفات دارند (گزارش جهانی ، 1385).
/ نمودار 2 : میزان تأثیر مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر در تصادفات براساس سن و جنسیت برای هر 1000 نفر جمعیت نتیجهگیری پارامترهای سن و جنسیت اصلیترین ارکان تشکیل دهنده فرهنگ خطرپذیری در بین رانندگان است.
حال آنکه رانندگی در محیط نامطمئن، نازیبا، موقعیت بد جغرافیایی و شرایط بد آب و هوایی توان روانی فرد را تحت فشار قرار داده و ناخودآگاه موجب بروز رفتاری بدور از انتظار و افزایش سرعت برای راننده میشود که میتواند خطرپذیری رانندگی را تحت تأثیر خود قرار دهد."