خلاصة:
هدف این تحقیق مقایسه ی عملکرد دانش آموزان پایه ی اول در دروس علوم، ریاضی، بخوانیم و بنویسیم، و معدل این دروس برحسب جنسیت و آموزش های پیش دبستانی با کنترل هوش می باشد. جامعه ی آماری تحقیق را دانش آ موزان پایه ی اول ابتدایی نواحی پنجگانه سازمان آموزش و پرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 84-85 تشکیل دادند. نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای بود. برای نمونه گیری از هر ناحیه ی آموزش و پرورش 6 مدرسه ی پسرانه و 6 مدرسه ی دخترانه و در کل 60 مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس پایه ی اول و از هر کلاس دو دانش آموز که دوره ی آموزش های پیش دبستانی را گذرانده و دو دانش آموز که این دوره را طی نکرده بودند، انتخاب شد و در کل240 دانش آموز پایه ی اول در این تحقیق شرکت کردند. از آزمون های هماهنگ در دروس ریاضی، علوم، بخوانیم بنویسیم، معدل این دروس، آزمون ریون رنگی مخصوص کودکان استفاده گردید. روش آماری به کار رفته جهت تجزیه و تحلیل نتایج، تحلیل کواریانس (ANCOVA) می باشد. نتایج به دست آمده نشان داد که با کنترل هوش، بین عملکرد دانش آموزان در دروس ریاضی، علوم، بخوانیم و بنویسیم و معدل این دروس بر حسب آموزش های پیش دبستانی در 05 /0> pتفاوت معنا دار وجود دارد. با کنترل هوش، بین عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دروس ریاضی، علوم، معدل این دروس بر حسب جنسیت تفاوت معنا دار وجود ندارد. بین نمره های درس بخوانیم و بنویسیم بر حسب جنسیت در 05 /0p < تفاوت معنا دار وجود دارد و میانگین نمره های دختران بیشتر از پسران است. اما بین معدل دانش آ موزان پایه ی اول برحسب جنسیت و آموزش های پیش دبستانی اثر تعاملی معنا دار مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
"مهارتهای پایه عملکرد بهتری در دروس پایهی سال اول ابتدائی دارند؟آیا بین عملکرد دانشآموزان در دروس علوم،ریاضی،بخواتیم و بنویسیم و معدل این دروس بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؟آیا آموزشهای پیشدبستانی اثرهای متفاوت روی دانشآموزان دختر و پسر ایجاد میکند؟ بلوم(1964،نقل در سیف،1383)با تحقیقات و مطالعات خود نشان داده است که آموزش اولیه از بعضی جهات مطلوب و مناسب است،زیرا توانمندی کودکان را برای یادگیری و رشد و پیشرفت واقعی تحتتأثیر قرار میدهد.
نتایج به (1)- myers (2)- osborn (3)- nelson,westhues,& macleond (4)- taiwo & tyolo (5)- schwein hart & weikart (6)- doherty (7)- parker (8)- taylor,gibbs,& slate دست آمده نشان داد که کودکان با شرکت در آموزشهای پیشدبستانی آمادگی بیشتری برای ورود به مدرسه داشتند و این آمادگی در دختران بیشتر از پسران بود.
آنها در نتیجه تحقیقات خود بیان کردند که آموزشهای پیشدبستانی در دختران آمادگی بیشتری از پسران ایجاد میکند در حالیکه نتایج بهدست آمده در این تحقیق نشان میدهد که بین عملکرد دانشآموزان برحسب جنسیت تفاوت معنادار وجود ندارد.
در این تحقیق با اطمینان 95%دانشآموزان دورهی دیده دارای عملکرد بهتری هستند بنابراین باید این عقبافتادگی گروه آموزش ندیده در همین سالهای اولیه جبران شود بنابراین لازم است تا با ایجاد کلاسهای جبرانی و بالا بردن کیفیت آموزشی برای این کودکان به آنها کمک کنیم تا به سطح مطلوب برسند و این ضعف را به پایههای بالاتر منتقل نکنند هزینه این برنامه میتواند خیلی کمتر از هزینه حل مشکلات تحصیلی در مراحل بالاتر باشد."