خلاصة:
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی نوروفیدبک در اصلاح دامنه امواج مغزی و میزان توجه دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی می باشد. نمونه این مطالعه 31 نفر دانش آموز پسر نارساخوان مراجعه کننده به مرکز ویژه ناتوانی هاییادگیری اردبیل بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش مطالعه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بوده است. برای جمع آوری داده ها از دستگاه نوروفیدبک (NFT)، آزمون عملکرد پیوسته (CPT)، آزمون اختلال خواندن و مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان استفاده شد. تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه گیری های مکرر بهبودی معناداری را در آزمون عملکرد پیوسته یعنی (پاسخ های صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و امواج مغزی مورد اندازه گیری (دامنه فرکانس دلتا و تتا) در طی جلسات آموزش نوروفیدبک و پیگیری بعد از دو ماه، نشان داد. همچنین معناداری تعامل بین زمان و گروه نیز برای هر سه مقیاس (پاسخ های صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و برای دو دامنه امواج دلتا و تتا نشاندهندهبهبودی معنادار در گروه نوروفیدبک بود. یافته های این پژوهش حاکی از کارایی نوروفیدبک و پایداری آن به عنوان یک شیوه درمانی در درمان مشکلات توجه و اصلاح امواج مغزی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی است.
ملخص الجهاز:
"همچنین فرناندز و همکاران(2007،2008)نشان دادند که آموزش نورو فیدبک موجب بهبود فعالیتهای شناختی و رفتاری و اصلاح EEG در کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری شده است.
مارینوس و همکاران(2009)در تحقیقی بر روی کودکان نارسا خوان نشان دادند که نور و فیدبک موجب بهبود معنادار هجی کردن6در گروه آزمایش شده است اما این تغییر در خواندن بدست نیامد.
با علم نه نا کافی بودن روشهای رایج در درمان نارسا خوانی،این سؤال مطرح است که آیا آموزش نور و فیدبک به عنوان یک شیوۀ جدید در بهبود فرایندهای روان شناختی و عصب شناختی دانش آموزان مبتلا به نارسا خوانی مؤثر است؟ روش الف-گروه نمونه جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دانش آموزان پسر نارسا خوان مراجعه کننده به مرکز ویژۀ ناتوانیهای یادگیری در شهرستان اردبیل در سال 1389 تشکیل میداد که تعداد آنها برابر با 150 نفر بود و در پایههای دوم تا پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند.
amplitude (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری سؤال اول این پرسش را مطرح میکرد که آیا آموزش نورو فیدبک در افزایش نگهداری توجه دانشآموزان مبتلا به نارسا خوانی مؤثر است؟ نتایج حاصل از آنووای دو عاملی با اندازهگیریهای مکرر بهبودی معناداری را برای مقیاسهای مورد اندازه گیری در آزمون عملکرد پیوسته یعنی(پاسخهای صحیح،خطای حذف و خطای ارائه)در طی جلسات درمانی و پیگیری بعد از دو ماه،نشان داد.
Journal of Clinical EEG & Neuroscience, 37(3):198203.
EEG and behavioral changes following neurofeedback treatment inlearning disabled children.
Clinical Neurophysiology, Volume 119, Issue 9, Page e163 Fernandez, T; Harmony, T; Fernandez-Bouzas, A; Diaz-Comas, L; Prado-Alcala, R."