خلاصة:
هدف از این پژوهش، طراحی و ارزیابی مدل علی خلاقیت و نوآوری مدیران آموزشی مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ی شهر تهران بوده است. جامعه ی آماری این پژوهش، کلیه ی مدیران مدارس دوره ی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ی مناطق نوزده گانه ی شهر تهران بوده است که در سال تحصیلی 89-88 دارای سمت مدیریت بوده اند. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با رعایت نسبت ها استفاده شد که در مجموع از بین 1291 مدیر، تعداد 308 (147 مدیر مرد و 161 مدیر زن)، انتخاب شدند. پژوهش از نوع توصیفی و طرح همبستگی و بویژه روش مدل یابی معادلات ساختاری است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های خلاقیت تورنس(1959)، پرسشنامه ی نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، پرسشنامه ی فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، پرسشنامه ی جو سازمانی بنجامین و بارتلت (1974)، پرسشنامه-ی یادگیری سازمانی نیف (2001) و پرسشنامه ی مدیریت دانش راولف و بیجرس (1999) می باشد. تمامی این پرسشنامه ها غیر از پرسشنامه ی خلاقیت تورنس (1959)، در این زمینه ترجمه و در جامعه ی آماری از راه تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، هنجاریابی و نرم شدند. برای تجزیه و تحلیل داده-ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی با روش های میانیگن وزنی، آزمون فریدمن، مدل یابی معادلات ساختاری و بویژه تحلیل مسیر تاییدی، تی مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که الف) وضعیت خلاقیت و نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران در حد متوسط است. ب) وضعیت متغیرهای فرهنگ سازمانی،جو سازمانی،یادگیری سازمانی و مدیریت دانش به عنوان متغیرهای اثر گذار بر خلاقیت و نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران در حد متوسط است. ج) فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و جو سازمانی به ترتیب بیش ترین تا کم ترین تاثیر را در نوآوری و خلاقیت مدیران دارند. د) متغیرهای فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش دارای رابطه و اثر مستقیم، مثبت و معنادار با متغیر خلاقیت در مدیران مدارس شهر تهران هستند. و) متغیرهای خلاقیت، فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش دارای رابطه و اثر مستقیم، مثبت و معنادار با متغیر نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران هستند. ر) مدل علی خلاقیت و نوآوری مدیران مدارس شهر تهران برازش دارد. بنابراین، می توان گفت برای افزایش خلاقیت و نوآوری در مدارس باید به تقویت متغیرهای فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش پرداخت.
ملخص الجهاز:
"9- وضعیت متغیرهای فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، یادگیری سازمانی، مدیریت دانش، خلاقیت و نوآوری با توجه به متغیر منطقهی محل خدمت در مدیران مدارس شهر تهران متفاوت است؟ روش پژوهش این پژوهش با توجه به هدف، از نوع مطالعات کاربردی و از لحاظ شیوهی گرد آوری دادهها و تحلیل آنها به روش توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی و بویژه روش مدل یابی معادلههای ساختاری 1 بوده است.
برای مطالعهی فرضیهی هفتم که وضعیت متغیرهای فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، یادگیری سازمانی، مدیریت دانش و خلاقیت و نوآوری با توجه به متغیر جنسیت در مدیران مدارس شهر تهران متفاوت است، نتایج (جدول12) بدست آمده از مقایسهی دو گروه مردان و زنان در رابطه با متغیرهای پژوهش نشان داد که در موارد نوآوری، یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمانی تفاوتی معنادار بین دو گروه در سطح 05/0 وجود ندارد، اما در متغیرهای خلاقیت، مدیریت دانش و جو سازمانی تفاوتی معنادار بین دو گروه مردان و زنان در سطح 05/0 وجود دارد به گونهای که در متغیرهای خلاقیت، مدیریت دانش و جو سازمانی مردان دارای وضعیتی بهتر نسبت به زنان میباشند.
نتایج بدست آمده از مطالعه و بررسی این فرضیه نشان میدهد که متغیرهای فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش دارای رابطه و اثر مستقیم، مثبت و معنادار با متغیر خلاقیت در مدیران مدارس شهر تهران هستند.
بررسی و آزمون فرضیهی پنجم این پژوهش نشان داد که متغیرهای خلاقیت، فرهنگ سازمانی، جو سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش دارای رابطه و اثر مستقیم، مثبت و معنادار با متغیر نوآوری در مدیران مدارس شهر تهران هستند."