ملخص الجهاز:
"ابن عباس گوید اولچیزی که از قرآن نسخ شده آنطوری که برای ماگفتهاند موضوع قبله است ولی ظاهرا میان ایندو آیهمنافی وجود ندارد زیرا آیه اول استفاده میشود کهبهر طرف روکنی خدا آنجاست و کانی مخصوص ازبرای خدا نخواهد بود و گاهی بعضی از نمازها بغیراز قبله معهود صحیح است چنانکه در روایتی آمدهاست که حماد من عثمان از امام صادق علیه السالممیپرسد که مردی بر روی شتر آیه سجده میخواندامام فرمود بهر طرف مسجد کفایت میکند زیرارسول خدا(ص)بر روی شتر نماز نافله را بطرفمدینه خواند و خداوند میفرماید{/فاینما تولوافثموجه الله/}بعلاوه در نافله فقط توجه بسوی خدا شرطاست و همه جهات از آن خداست اما در نماز واجبیحتما باید بطرف کعبه باشد که از ائمه معصومینسلام الله علیهم وارد شده است و حیتما کنتم فولواوجوهکم شطره هر کجا هستید باید بطرف کعبهمتوجه باشید مراد از آن نمازهای واجبی است کهزراره از امام باقر علیه السلام روایت کند که فرمودهنگامیکه در نماز بطرف قبله ایستادهایرو ازآنطرف برمگردان که نمازت را فاسد خواهد همیکرد چون خداوند تبارک و تعالی به پیامبرش درنمازهای واجبی فرمود{/فول وجهک شطرالمسجد الحرام/}زرقانی در مناهل العرفان مینویسدکه میان ایندو آیه تعارضی نیست تا اینکه گفته شودیکی از آنها منسوخ و دیگری ناسخ است زیرا{/و للهالمشرق و المغرب/}این است که تمام آفاق از آنخداوند است و برای ذات اقدسش مکان خاصینیست و جهت مع نی ندارد بنابراین برای خداستکه بندگانش را امر کند و فرمان دهد در نمازبهر جهتی روآورید و یا از جهتی به جهت دیگربرگرداند و اشکالی که یهود میکردند که چرا قبله ازجانبی به جانب دیگر برگردانده شده است با اینآیه جواب آنها داده شد که مشرق و مغرب از آنخداست که علامه طباطبائی رضوان ا..."