ملخص الجهاز:
"درست است که روشهای سمعی وبصری حد و مرزی دارد اما این روشهای زبانآموزی هرگز به منزلۀ نوشدارو نیست و همچنین اینواقعیت را نیز نباید نادیده انگاشت که وقتیروشهای سمعی و بصری کاملا بجا و درست برشاگردان منطبق شود و تدریس آنها را دبیرانعلاقهمند و کارکشته و کاردان به عهده بگیرند،هرناظر بیطرفی مؤثر بودن آنها را مورد تحسین وتقدیر قرار خواهد داد.
وردی آذری،دانشگاهاهواز ویراستاران:1-دکتر رضا زمردیان دانشگاهمشهد 2-دکتر نصر الله امانی دانشگاه اهواز (به تصویر صفحه مراجعه شود)معنی انگلیسیها به آن »slairetam gnihcaeT« میگویند که ممکن است شامل ابزار آموزشی ساده،مانند کتاب درسی باشد و یا یک دورۀ کاملآموزشی سمعی و بصری و از طرف دیگر بر راه وروشی اطلاق میشود که معلم زبان در کلاس از آناستفاده میکند و منبعث از فن تعلیم و تربیت است.
باید دانست که تنها یک روش سمعیو بصری وجود ندارد،بلکهروشهای سمعی و بصری فراوانیرا میتوان مورد توجه قرار داد،بدین معنی کهمجموعههای زبانآموزی بیشماری موجود است کهشامل وسایل و ابزار کمکی سمعی وب صی میشودو هم بر یک مفهوم روششناسی تکیه میکند.
اگرچه این پنج اصل مجموعهای از تعلیم و تربیتزبانی زبانهای زنده را دربرمیگیرد،اما باید دانستکه هرکدام از آنها در آموزش سمعی و بصری کاربردمستقیم دارند: -باید گفت که واحدهای زبانی،واج،جملهو غیره که نگارندۀ کتاب درسیزبانآموزی در تهیۀ آن از تجزیه و تحلیلهایموجود زبانشناسی کمک گرفته و فهرست موادآنها را تهیه کرده است،هرگز بهطور مجزا تعلیمداده نمیشود،بلکه مواد آموزشی همیشه بهصورتی یکپارچه یا غلفتی در آرایش ساختی خودزبان تدریس میشود."