"یعنی هرکدام،سهمخود را برابر با یکی از این«کسرها»میدانست،درحالی که مجموع این کسرها مساوی با یک عددصحیح نیست(1)ولی امام،باقیماندۀ مال را نیزمیان آنها(به همان نسبت سهام مزبور)تقسیمفرمورد و اینکه ملاحظه میکنیم هرکدام کمی ازسهم خود بیشتر بردند،از همینجا بود که آنباقیمانده را نیز امام علی(ع)به سهم آنها افزود.
{Sندهد هوشمند روشن رأی#به فرومایه کارهای خطیر#بوریا باف اگرچه بافنده است#نبرندش به کارگاه حریرS}از:کلیات سعدی به تصحیح محمد علی فروغی روشنفکر و رابطهاش با تودهمردم خاطرۀ دکتر علی شریعتی ازجلال آل احمد اگر در سه نفر از ما[روشنفکران]واردقهوهخانهیی بشویم،جایی که تودۀ مردم چایمیخورند؛تمام این قهوهخانه یکمرتبه ساکتمیشود،از کار کردن میافتد، از شوخی کردن،ازحرف زدن،از درددل گفتنش میافتد.
افراد حکایتهای مثنوی برخلافداستانهای ویس و رامین،خسرو و شیرین،بیژن ومنیژه،همای و همایون و غیر اینها مردم درباریبیدرد و عیاش نیستند،بلکه از میان همۀ قشرهایجامعه برگزیده شدهاند تا تمام دردهای اجتماعیاز خودبینی،ستمکاری،تهیدستی،نادانی،غرور،ناراستی و همانند اینها مورد بررسی،انتقاد وراهنمایی قرار گیرند و اگر در مواردی سخن ازشهریاران به میان میآید[جز در نخستین داستاندر کتاب مثنوی(شاه و کنیزک)که مقصود،شاهکشور نیست بلکه به احتمال،خدا،یا یکشخصیت روحانی و رهبر اجتماعی است]،دربیشتر موارد،سلاطین نهتنها ستایش نمیشوندبلکه بیرحمانه هدف تیر نکوهش قرار میگیرند،مانند این داستانها:مات کردن دلقک شاه ترمدرا؛مطرب در بزم امیر ترک مست؛دیدن خلیفه لیلیرا؛و جز اینها."