ملخص الجهاز:
"در نظامهای گذشتۀ تعلیم وتربیت«هنر»مقام و اهمیت واقعیو ثمربخش خود را بدست نیاورده بودو در برنامههای آموزش،هنر بصورتیک کار فنی و تخصصی،و تنها برایپرورش(هنرمند ماهر)مورد استفادهقرار میگرفت،بدین معنی که اگردر برنامۀ آموزشی مدارس درسی بنامنقاشی منظور شده بود،فقط بدانجهتبود که کودک در آینده بتواند نقاشماهری شود،و در حقیقت کیفیتواقعی هنر که عبارت از«خلاقیت»و«ابداع»باشد در این میان فراموششده بود.
کودک تجارب شخصی خود را ازراه حواس بدست میآورد و قوۀ خاصیبرای درک واقعیات دارد و میل داردکه تجربیات و ادراکات خود را مجسمکند،و ازاینروی هنر بهترین وسیلهبرای بیان محسوسات اوست،و درلطفا ورق بزنید قصابی کار رؤیا سرابی 13 ساله (به تصویر صفحه مراجعه شود)حیطۀ هنر است که کودک آزادانهتمایلات درونی خود را ظاهر میسازد.
مادر دوقلوها کار ابو الفضل کریمیمفرد 7 ساله (به تصویر صفحه مراجعه شود)در بررسی نیروهای اجنماعی،فرهنگی و روانی،که بر جامعه ماحکمفرماست او باید بینشی عمیقداشته باشد،تا بتواند طرح آموزشهنری خود را آگاهانه پیریزی کند."